מה הקשר בין אי ספיקת כליות לדלקת בדרכי השתן?

טיפול ואבחון דלקת בדרכי השתן זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לטיפול ואבחון דלקת בדרכי השתן !

אי ספיקת כליות והקשר לדלקת בשתן
אי ספיקת כליות והקשר לדלקת בשתן

אי ספיקת כליות הוא מצב רפואי שבו הכליות מאבדות את התפקוד התקין שלהן. נהוג לחלק את כל המקרים של אי ספיקת כליות לשתי קטגוריות.

הקטגוריה הראשונה כוללת אנשים שסובלים מאי ספיקת כליות כרונית והשנייה כוללת אנשים שסובלים מאי ספיקת כליות אקוטית. המצבים האקוטיים הם מצבים שיכולים להיות הפיכים ואילו המצבים הכרוניים הם מצבים בלתי הפיכים. אי ספיקת כליות יכולה להיגרם ממגוון רחב ביותר של גורמים כפי שנפרט במאמר זה.

אי ספיקת כליות כרונית מול אי ספיקת כליות אקוטית

אי ספיקת כליות כרונית היא מחלה שמתפתחת באיטיות רבה על רקע של מחלה ראשונית אחרת שיכולה להיות למשל דלקת כרונית בכליה (פיילונפריטיס חוזרת).

דלקת בדרכי השתן יכולה להופיע בשלפוחית השתן ובדרכי השתן התחתונות אך במקרים מסוימים היא יכולה לפגוע גם בכליה. כאשר הדלקת פוגעת בכליה פעם אחר פעם החולים עלולים לסבול מהצטלקות של רקמת הכליה עד כדי אובדן תפקוד.

אי ספיקת כליות אקוטית או אי ספיקת כליות חריפה היא תהליך שמתרחש במהירות רבה ובו הכליות מאבדות את היכולת שלהן לסנן את הדם המגיע אליהן ולהפיק שתן תוך דקות, שעות או ימים מהופעת הגורם שהוביל למחלה.

במצבים כאלה יש לאבחן את הגורם לבעיה במהירות האפשרית על מנת לטפל בו. כך למשל במצבים מסוימים אי ספיקת הכליות האקוטית נגרמת בשל אובדן דם רב ובמצבים כאלה על ידי ריפוי הפציעה ומתן של מספיק מנות דם ניתן לשקם את התפקוד הכלייתי.

אי ספיקת כליות סופנית היא מצב מסכן חיים שבו החולה צריך לעבור טיפולי דיאליזה שלמעשה מחליפים את הכליה בכל הקשור לסינון הדם. במקרה של אי ספיקת כליות סופנית ניתן גם לבצע השתלת כליה שכן הכליה המקורית איבדה את התפקוד שלה לחלוטין.

הגורמים לאי ספיקת כליות

ישנן תרופות מסוימות שעלולות להוביל לתופעת לוואי של פגיעה כלייתית. מסיבה זו אין לקחת תרופות ללא מרשם רופא וכן בכל מקרה שבו ישנו סיכוי לפגיעה בתפקוד של הכליה על החולה להיות במעקב רפואי, להכיר את התסמינים שצריכים לעורר חשד לפגיעה כלייתית ובכל מקרה שבו מופיעים התסמינים עליו לדווח על כך לרופא המטפל בו.

מעבר לכך ישנן מגוון מחלות שונות כמו למשל יתר לחץ דם או סוכרת שיכולות בסופו של דבר להוביל לפגיעה בכליה שיכולה להוביל לאי ספיקת כליות. למעשה כל פגיעה ברקמה של הכליה עלולה להוביל לאי ספיקת כליות כשלעתים מדובר על טראומה, תאונת דרכים או מכה חזקה או דקירה ובמקרים מסוימים מדובר על דלקת חריפה מאוד שמופיעה באופן כרוני בכליה.

מה הקשר בין אי ספיקת כליות לדלקת בדרכי השתן?

בדרך כלל דלקת בדרכי השתן לא נחשבת למחלה מסוכנת. למעשה ברוב המקרים הדלקת לא מערבת כלל את הכליות. ברוב המקרים הדלקת פוגעת רק בשלפוחית השתן ובדרכי השתן התחתונות ואז היא נקראת ציסטיטיס.

עם זאת, במקרים בהם ישנה מעורבות של הכליות בדגש על מחלה חוזרת שפוגעת החולה באופן תדיר (פעמיים במהלך חצי שנה או שלוש פעמים במהלך שנה), הרי שישנו סיכוי מסוים להרס של הכליה.

בקרב ילדים ככל שהזיהומים החוזרים של הכליה מופיעים לעתים יותר תכופות ובגיל מוקדם יותר, כך הסיכון להרס של הכליה ולאי ספיקת כליות גבוה יותר.

בנוסף לכך ישנן קבוצות סיכון מסוימות שכוללות למשל אנשים שסובלים מדלקות בשתן על רקע של אבנים באגן הכליה שעלולים לסבול ממצב שנקרא פיילונפריטיס קסנטוגרנולמטוטי שבו מתרחש הרס מוגלתי מוחלט של הכליה, מצב שמחייב את ההסרה של הכליה בניתוח.

המרכז לטיפול ואבחון דלקת בדרכי השתן

המרכז לטיפול ואבחון דלקת בדרכי השתן מתמחה במתן מידע בתחום טיפול ואבחון דלקת בדרכי השתן, כל מה שרציתם לדעת על טיפול ואבחון דלקת בדרכי השתן. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.

אז מה היה לנו בכתבה:

072-3972332
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!