אבחון דלקת בשתן בעזרת תרבית שתן

טיפול ואבחון דלקת בדרכי השתן זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לטיפול ואבחון דלקת בדרכי השתן !

אבחון דלקת בשתן בעזרת תרבית שתןבדיקת תרבית שתן היא בדיקה המיועדת לאבחון של דלקת בדרכי השתן, הנגרמת ברוב המקרים כתוצאה מחדירת זיהומים לדרכי השתן מפתח השופכה.

שתן תקין הוא לרוב נוזל סטרילי, כלומר נטול חיידקים. כאשר ניתן לאבחן נוכחות של חיידקים בשתן, הדבר מעיד על פתולוגיה שיש לטפל בה.

יש לציין כי במקרים רבים האבחנה מתקבלת בהתבסס על התסמינים הקליניים של המחלה בלבד בשלב הראשוני אך רק לאחר שמתקבלת התשובה הסופית מהבדיקה המעבדתית, ניתן לקבוע כי אכן מקור התסמינים בדלקת בדרכי השתן.

מדוע אי אפשר להסתמך באופן בלעדי על התסמינים הקליניים?

הסיבה בגינה לא ניתן להסתמך באופן בלעדי על התסמינים של דלקת בדרכי השתן על מנת לבסס את האבחנה נובעת מעצם העובדה שמדובר בתסמינים שאינם ספציפיים. תסמין שאינו ספציפי הוא סימפטום שיכול להופיע על רקע מגוון גורמים. כך לדוגמה חלק מתסמיני הדלקת יכולים להתפתח על רקע מחלות מין שונות. מאחר ודלקת בדרכי השתן היא מחלה נפוצה יחסית, הרי שבהיעדר גורמי סיכון למחלות אחרות, ברוב המקרים זוהי אכן תהיה האבחנה הנכונה, אך ללא בדיקת תרבית שתן, לא ניתן לבסס את האבחנה באופן ודאי.

כיצד ניתן לפענח את תוצאות הבדיקה?

הטווח התקין של חיידקים בשתן הוא פחות מעשרת אלפים חיידקים למיליליטר אחד של שתן. בקרב נשים כאשר מספר החיידקים גבוה ממאה אלף למיליליטר ניתן לקבוע כי מדובר בזיהום בדרכי השתן ואילו בקרב נשים האבחנה מצריכה נוכחות של למעלה מעשרת אלפים חיידקים למיליליטר שתן בלבד. חשוב מאוד לציין כי קיימים חילוקי דעות לגבי ערך הסף בנשים וזאת כיוון שבקרב עשרים וחמישה עד חמישים אחוז מהנשים התסמיניות, הריכוז נמוך יותר.

חשיבות ביצוע הדגימה באופן הנכון

ישנה חשיבות עליונה להימנע מזיהום הדגימה בחיידקים שמקורם לא בשתן עצמו. כך לדוגמה באזור חיץ הנקבים בנשים קיימת כמות גדולה של חיידקי צואה. תופעה זו נקראת קולוניזציה ועלולה לגרום לזיהום הדגימה. אי לכך, עקב קולוניזציה חיידקית של הפרינאום, חשוב לפשק את השפתיים לפני לקיחת הדגימה ולחטא את האזור כשאת הדגימה הנקייה יש לקחת מאמצע הזרם.

עוד יש לציין כי למשך הזמן שבו דגימת השתן נמצאה על דלפק המעבדה עד שהועברה לבדיקה עלולה להיות השפעה על התוצאה כמו גם לשיטת הבדיקה. אי לכך, יש להעניק התייחסות כבדת משקל לא רק לתוצאות הבדיקה אלא גם להסתמנות הקלינית ובמידת הצורך לבצע בדיקות נוספות.

באילו מקרים יש לבצע בדיקות נוספות מעבר לבדיקת תרבית שתן?

בדיקת תרבית שתן היא בדיקה המאפשרת לאשש את ההשערה לפיה הנבדק הסובל מתסמינים, חולה בדלקת בדרכי השתן. עם זאת, אין באפשרות הבדיקה לזהות את האטיולוגיה של הבעיה, כלומר את הגורמים שהובילו להתפרצות המחלה. עובדה זו הינה בעלת חשיבות גבוהה במיוחד כשמדובר בדלקת כרונית בדרכי השתן. במקרה של דלקת חוזרת בדרכי השתן יש לברר באופן יסודי מה הם הגורמים לבעיה, במיוחד כשמדובר בילדים מתחת לגיל חמש, שעלולים לסבול מנזק בלתי הפיך לכליות.

כמו כן בקרב נשים הסובלות מדלקת חוזרת בדרכי השתן וגם בקרב גברים, יש לברר מה היא אטיולוגיה של התופעה באמצעות בדיקות נוספות, בעיקר כשישנם תסמינים נוספים כמו לדוגמה בעיות במתן שתן, דליפת שתן ועוד.

אילו בדיקות יכולות להשלים את הממצאים של תרבית השתן?

בדיקת תרבית שתן מאפשרת לזהות נוכחות של חיידקים בשתן. עם זאת, גם כאשר נמצא כי קיימת נוכחות חיידקית מעבר לסף המקובל, לא תמיד ניתן לקבוע כי מדובר בדלקת בדרכי השתן. המרכיב החשוב ביותר באנליזה הוא ממצא של ניטריט חיובי או קיום פיוריה (תאי דם לבנים בשתן) משמעותית בבדיקת שתן כללית. בהיעדר ממצאים אלה, גם אם תרבית השתן חיובית ובעיקר אם אין תלונות לגבי מתן שתן, יש להעלות ספק בנוגע לכך שמדובר בדלקת בדרכי השתן.

סובלת מבריחת שתן? אולי מדובר בדלקתרוב האנשים חווים בעיות שונות בדרכי השתן במהלך חייהם. בעיות אלו עשויות לנוע בין בעיות מינימאליות, למצבים רציניים יותר כגון דלקת בדרכי השתן ((UTI. לעיתים, בעיות קטנות או מורכבות עשויות להתחיל עם אותם התסמינים.

מקרים קלים ניתנים לטיפול ביתי המקל על התסמינים, אך דלקות מצריכות טיפולים רפואיים עמוקים יותר. מזונות מסוימים, ויטמינים ואנטיביוטיקה עשויים לגרום להופעת ריח שונה בשתן, וסוכרת שאינה מאוזנת עלולה לגרום לדלקת בדרכי השתן.

מצבים בריאותיים המשפיעים על בעיות בדרכי השתן

פגיעה באזור אברי המין עלולה לגרום לכאב חמור. חומרת הכאב לא תמיד מצביעה על חומרת הפציעה, אך היא עלולה להשפיע על בעיות בדרכי השתן. יש להתייעץ עם רופא אם קיים קושי במתן שתן, חוסר אפשרות להשתין, דם בשתן, נפיחות או כאב מתמשך.

ככל שאנשים מתבגרים, הם עשויים לחוות מספר בעיות בדרכי השתן. בריחת שתן היא הצורה הנפוצה ביותר של בעיות בשלפוחית השתן, המתרחשת בקרב נשים מבוגרות, נשים הרות, ונשים החוות ירידה בהורמונים, העשויים לגרום לשינויים בשרירי האגן והמבנים התומכים, המובילים לבריחת שתן במאמץ. מצב זה עלול להתרחש אף בקרב גברים, במיוחד לאחר ניתוח ערמונית.

תסמיני בעיות קלות בדרכי השתן

התסמינים הנפוצים המעידים על בעיות קלות או חמורות בדרכי השתן כוללים:

  • תסמין נפוץ מאוד של דלקת בשתן מאופייו בצריבה בעת מתן שתן.
  • דחף תכוף להשתין מבלי אפשרות לרוקן לחלוטין את השלפוחית.
  • כאבים ממש מתחת לכלוב הצלעות ומעל המותניים, באחד או בשני הצדדים של החלק האחורי.
  • חום גבוה.
  • דם בשתן, המתבטא בשתן אדום, חום או ורוד. תסמין זה עלול להתרחש לאחר פעילות גופנית אינטנסיבית, כגון ריצה או רכיבה על אופניים.
  • דליפת שתן.
  • בחילות והקאות.

במצב בו קיים רק תסמין אחד, או אם התסמינים מעורפלים, אבחון הבעיה עשוי להיות מורכב יותר. אם אדם חש מעט מיובש, השתן יהיה מרוכז יותר, וההשתנה עלולה לגרום לחוסר נוחות. שתיית יותר נוזלים, במיוחד מים, מסייעת לשמירת גוון בהיר, צהוב או ברור של השתן ומפחיתה את חוסר הנוחות.

תסמיני דלקת בדרכי השתן

במצב זה מופיעים מספר תסמינים מורכבים יותר, כגון זיהומים בדרכי השתן, השכיחים יותר בקרב נשים מאשר בקרב גברים. הסיבה לכך היא השופכה הקצרה יותר אצל נשים, הבאה במגע עם חיידקים מהעור, פי הטבעת והנרתיק. ניתן להפחית את הסיכוי לדלקת באמצעות שליטה בגורמי סיכון העלולים לגרום להתרחשות הזיהומים.

זיהומים הגורמים לתסמיני דלקת בדרכי השתן כוללים:

  • דלקת בשלפוחית השתן – זהו הסוג הנפוץ ביותר של דלקת בדרכי השתן, המתרחשת בתדירות גבוהה יותר בקרב נשים פעילות מינית בגילאי עשרים עד חמישים. ההערכה היא כי חמישים אחוזים מהנשים מפתחות דלקות בשלב כלשהו במהלך חייהן.
  • זיהומים בכליות – מצב זה פחות נפוץ וחמור יותר מדלקות בשלפוחית השתן.
  • בעיות בערמונית ובאשכים – אלו הם מצבים מורכבים המשפיעים על בעיות בדרכי השתן בקרב גברים, ומתבטאים בבעיות בהטלת שתן או חוסר יכולת להשתין. מצב זה נובע בדרך כלל מהגדלת הערמונית.
  • דלקת בשופכה –  עשויה להתרחש עם מחלות המועברות במגע מיני (STIs). מצב זה כרוך בכאבים בעת מתן שתן.
  • דלקת ביניים בשלפוחית השתן – מצב זה מאופיין בתסמינים הזהים לדלקת בדרכי השתן, אך ללא זיהום.
  • אבנים בכליות – זוהי בעיה נוספת העלולה לגרום לתסמינים קלים עד חמורים בדרכי השתן. גברים בגילאי עשרים עד שלושים מושפעים בדרך כלל יותר ממצב זה, אך כל אחד עלול לחוות את הבעיה, בכל גיל.

בהתאם למצב, ועל פי חומרת התסמינים ותדירות התרחשותם, יש לפנות לקבלת ייעוץ וטיפול רפואי.

התמודדות עם בריחת שתן

דלקת בדרכי השתן הוא מצב זמני בו הגוף נכנס למצב של חוסר איזון, ולעיתים החוסר איזון הזה מוביל למצב של בריחת שתן. יש נשים שבוחרות בעת התקופה הזו להשתמש בפתרונות ספיגה כמו תחתוני נשים ותחבושות בעלי כושר ספיגה גבוה מיוחד. לחברת Depend פתרונות ספיגה מעולים המסייעים לנשים הסובלות מבריחת שתן באופן תכוף וגם לא. החברה נחשבת כמובילה בתחום בישראל, עומדים בדרגות האיכות הגבוהות אשר נוסו על נשים רבות.

המרכז לטיפול ואבחון דלקת בדרכי השתן

המרכז לטיפול ואבחון דלקת בדרכי השתן מתמחה במתן מידע בתחום טיפול ואבחון דלקת בדרכי השתן, כל מה שרציתם לדעת על טיפול ואבחון דלקת בדרכי השתן. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.

אז מה היה לנו בכתבה:

072-3972332
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!