דלקת בדרכי השתן אחרי הלידה

טיפול ואבחון דלקת בדרכי השתן זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לטיפול ואבחון דלקת בדרכי השתן !

דלקת בשתן אחרי לידה
דלקת בשתן אחרי לידה

דלקת בשתן היא מחלה שמופיעה בשכיחות של חמישה אחוז בקרב נשים לאחר הלידה ונחשבת לאחד מהזיהומים השכיחים ביותר בקרב אוכלוסייה זו.

עם זאת, בעוד שמדובר על מחלה שעלולה להיות קטלנית במידה והיא מתרחשת בהיריון, הרי שלאחר הלידה היא לרוב לא קטלנית, הטיפול בה פשוט ומעבר לפגיעה מסוימת באיכות החיים אין היא מהווה סיכון לאם או לתינוק.

דלקת בדרכי השתן על קצה המזלג

דלקת בדרכי השתן היא מחלה זיהומית שנגרמת בעקבות חדירה של חיידקים לדרכי השתן שמתבצעת במקרים חריגים דרך מחזור הדם אך לרוב מדובר על חדירה של חיידקים דרך פתח השופכה. הזיהום החיידקי יכול לקנן בדרכי השתן התחתונות ובשלפוחית ואז המחלה נקראת ציסטיטיס אך הוא יכול בהחלט גם לקנן בכליות ואז המחלה נקראת פיילונפריטיס.

במצבים מסוימים המחלה תופיע ללא כל תסמינים קליניים ואת העדות היחידה לקיומה ניתן יהיה למצוא בבדיקת שתן באופן אקראי ומצב זה נקרא בקטריוריה אסימפטומטית.

מדוע המחלה מופיעה בשכיחות גבוהה בקרב נשים לאחר לידה?

באופן עקרוני מדובר על מחלה שמופיעה בשכיחות גבוהה יותר בקרב נשים מאשר גברים בשל המבנה האנטומי של האישה.

הסמיכות הרבה בין פי הטבעת לפתח השופכה והאורך הקצר של השופכה מאפשרים לחיידקי המעי לנדוד ביתר קלות לפתח השופכה וממנו להמשיך את דרכו במעלה דרכי השתן.

התופעה שכיחה מאוד בקרב נשים לאחר לידה בדרך כלל בשל זיהום ראשוני באזור אחר שלרוב מתרחש ברחם (הזיהום הנפוץ ביותר שמתקיים בשכיחות של עשרה אחוז מהיולדות), בעקבות בצקת בשלפוחית השתן ועוד מגוון סיבות אחרות שכוללות בין היתר אצירת שתן כרונית סמוך ללידה שהובילה להתרבות ולשגשוג של חיידקים, הגדלה של כלי הדם בעקבות עודף של פרוגסטרון ועוד.

מתי ישנו צורך לפנות לבדיקות?

ראשית חשוב לציין שגם במידה ומופיעים התסמינים שנציין במאמר זה, הרי שלא תמיד מקורם הוא בדלקת בדרכי השתן.

במקרים מסוימים המצבים יכולים להעיד על קיום של מחלה אחרת או מצב רפואי אחר ולכן חשוב מאוד לבצע אבחנה מבדלת בעזרת סטיק שתן, בדיקת שתן כללית או תרבית שתן.

התסמינים של המחלה מגוונים ביותר ויכולים להופיע בדרגות חומרה שונות. בין היתר מדובר על הופעה של חום גבוה, הקאות, בחילות, צמרמורות וכאבי גב במקרים בהם המחלה מערבת את הכליות ובמידה והדלקת מערבת רק את שלפוחית השתן ואת דרכי השתן התחתונות היא נקרא התסמינים יכולים לכלול בין היתר כאבים באזור האגן, תחושת צריבה בעת הטלת שתן, תחושה של צורך דחוף להתרוקן שמופיעה ללא קשר למידת המלאות של השלפוחית, השתנה תדירה מאוד ועוד.

בכל מצב שבו מופיעים התסמינים שהוזכרו לעיל ישנו צורך לגשת לקבלת אבחנה וטיפול בהתאם לצורך.

האם הטיפול במחלה שונה עבור נשים לאחר לידה?

מאחר והטיפול בדלקת בדרכי השתן כרוך בנטילה של תרופות אנטיביוטיות, הרי שנשים מניקות צריכות ליטול אנטיביוטיקה שמתאימה עבור נשים לאחר לידה שמניקות.

אי לכך בכל מקרה שבו אישה סובלת לאחר לידה מדלקת בדרכי השתן, עליה להימנע מנטילה של תרופות על דעת עצמה ובכל מקרה עליה להקפיד להיצמד להנחיות הרופא המטפל ולא לחרוג מהן.

גם במידה והאנטיביוטיקה סייעה למיגור התסמינים האופייניים חל איסור מוחלט על הפסקת נטילת התרופה על דעת החולה כיוון שהיעלמות התסמינים לא בהכרח מעידה על היעלמות החיידקים.

למעשה כיום ידוע כי הפסקה של משטר אנטיביוטי באופן מוקדם עלולה להוביל להתפתחות של חיידקים שעמידים לאנטיביוטיקה.

המרכז לטיפול ואבחון דלקת בדרכי השתן

המרכז לטיפול ואבחון דלקת בדרכי השתן מתמחה במתן מידע בתחום טיפול ואבחון דלקת בדרכי השתן, כל מה שרציתם לדעת על טיפול ואבחון דלקת בדרכי השתן. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.

אז מה היה לנו בכתבה:

072-3972332
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!