כיצד להתמודד עם דלקת בשתן במהלך ההריון?

טיפול ואבחון דלקת בדרכי השתן זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לטיפול ואבחון דלקת בדרכי השתן !

כאב בתחילת ההריון
כאב בתחילת ההריון

דלקת בדרכי השתן (urinary tract infection – UTI) הינה דלקת חיידקית בצינורות השתן. נשים בהיריון נמצאות בסיכון גבוה לדלקות בדרכי השתן בעיקר משבוע 6 לשבוע 24 להריונן, אך גם לאחר מכן.

השכיחות הגבוהה של דלקות דרכי השתן בזמן ההיריון נובע כתוצאה מהשינויים בדרכי השתן ומגדילת הרחם. כאשר הרחם, אשר ממוקם מעל שלפוחית ​​השתן, גדל ונהיה כבד יותר, הוא עלול לחסום את ניקוז השתן משלפוחית ​​השתן, ולגרום לזיהום.

בדרך כלל, זיהומים בדרכי השתן נגרמים על ידי חיידקים הנמצאים בעור, בנרתיק, או בפי הטבעת. לעתים קרובות, החיידקים עוצרים בשלפוחית ​​השתן ומתרבים שם, וגורמים לדלקת.

עם זאת, החיידקים יכולים גם לעבור משלפוחית ​​השתן דרך השופכנים, לאחת הכליות או לשתיהן, ולגרום לדלקת כליות המכונה גם פיאלונפריטיס, ( הנחשבת לסיבוך רפואי חמור ביותר בזמן הריון).

כמו כן, הזיהום יכול להתפשט לזרם הדם ולהוות אף סכנת חיים. לדלקת כליות עלולות להיות גם השלכות חמורות עבור העובר, אשר מעלה את הסיכון ללידה מוקדמת, משקל עובר נמוך וסיכון לתמותה.

סימנים ותסמינים של דלקת בדרכי השתן

במקרה של דלקת בדרכי השתן, יופיעו מספר תסמינים אופייניים כמו: כאב או צריבה (אי נוחות בעת מתן שתן), דחיפות ותכיפות במתן שתן, דם או ריר, התכווצויות או כאב בבטן התחתונה, כאב במהלך קיום יחסי מין, צמרמורות, חום, הזעות, דליפת או בריחת שתן, שינוי בכמות השתן ולחץ אזורי. כאשר החיידקים מתפשטים לכיוון  הכליות ייתכן שיופיעו כאבי גב, צמרמורות, חום, גירודים, בחילות והקאות.

מכיוון שהדחף להשתנה נפוץ במהלך הריון, לפעמים האבחון המהיר והמדויק לגבי דלקת עלול להיות קשה, במיוחד אם הסימפטומים הנוספים הינם קלים. כך, שרק בדיקת שתן כללית ותרבית עשויים לספק את התשובה לאישורה.

ישנם מקרים בהם קיימים חיידקים בדרכי השתן אולם הם לא מציגים שום תסמינים. תופעה זו אינה מסוכנת כשלעצמה, כאשר לא קיים היריון, ולפעמים היא אף נעלמת באופן ספונטני.

עם זאת, במהלך הריון, דלקת בדרכי השתן ללא תסמינים, אינה מטופלת ולכן מגבירה באופן משמעותי את הסיכון לחלות בדלקת כליות ואף קשורה לצירים מוקדמים ומשקל לידה נמוך.  זוהי אחת הסיבות שבגללן נעשות בדיקות שתן באופן רוטיני וקבוע לאורך כל מהלך ההיריון.

הטיפול המוצע בשלבי ההיריון ומניעה

אם הדלקת אינה מטופלת, היא עלולה להוביל לזיהום בכליות,  ולגרום ללידה מוקדמת ומשקל לידה נמוך. במידה והדלקת מאובחנת באופן מידי ומהיר ומטופלת כראוי, לא יהיה כל חשש לעתיד העובר.

בדרך כלל, הדלקת תהיה מטופלת באופן בטיחותי על ידי אנטיביוטיקה המתאימה למהלך ההיריון, במשך 3-7 ימים.

בדרך כלל, טיפול זה יניב תוצאות כבר לאחר מספר ימים, אולם ישנה חשיבות משמעותית לסיים את כל הטיפול המוצע, בכדי למנוע את חזרת הדלקת. יש לדווח לרופא המטפל, אם מופיע חום, צמרמורות, כאבי בטן תחתונה, בחילות, הקאות, התכווצויות, או חוסר יעילות תרופתית (המשך צריבה בעת מתן השתן גם לאחר כשלושה ימים).

בכדי לנסות למנוע דלקות בדרכי השתן, ההמלצה היא לשתות כ-  6-8 כוסות מים בכל יום ומיץ חמוציות לא ממותק באופן קבוע; להימנע ממזונות תעשייתיים לרבות מיצי פירות ,קפאין, אלכוהול, וסוכר;  ליטול ויטמין, C בטא קרוטן ואבץ בכדי לסייע להילחם בזיהום; לפתח הרגל של מתן שתן בהקדם הצורך המורגש; להימנע משימוש בסבונים חזקים, שטיפות, משחות חיטוי, תרסיסי היגיינה נשיים, ואבקות.  כמו כן, יש להקפיד על ניגוב המקום לאחר ההשתנה ולאחר עשיית צרכים (מקדימה לאחור) וגם לאחר קיום יחסי מין.

הריון
הריון

דלקת בשתן היא מחלה זיהומית שנגרמת על ידי חיידקים שהצליחו לחדור לדרכי השתן הסטריליות ולשגשג בהן.

מדובר על מחלה שכיחה מאוד שפוגעת בנשים בשכיחות גבוהה יותר מאשר בגברים. הסיבה לכך שהמחלה שכיחה יותר בקרב אוכלוסיית הנשים נעוצה בעובדה שפי הטבעת בנשים ממוקם בסמיכות רבה לפתח השופכה ולכן המרחק שצריכים לעבור החיידקים מפי הטבעת לפתח השופכה קצר מאוד.

בנוסף לכך בין פתח השופכה לשלפוחית השתן בנשים יש מרחק של כארבעה ס"מ בעוד שבקרב גברים מדובר על מרחק רב יותר של בין שבעה עשר לעשרים ס"מ. במהלך תקופת ההיריון הסיכון לחלות בדלקת בדרכי השתן רב מהרגיל בשל תופעות רבות כפי שנפרט במאמר זה.

האם מדובר על מחלה מסוכנת?

באופן כללי דלקת בשתן לא נחשבת למחלה מסוכנת וזאת הודות לטיפול הפשוט באנטיביוטיקה. עם זאת, ישנם מצבים מיוחדים שבהן היא אכן יכולה להיות מסוכנת ואפילו קטלנית. אחד מהמצבים בהם המחלה יכולה להיות מסוכנת הוא במידה והיא מתפרצת בנשים בתקופת ההיריון.

נוכחות של חיידקים במערכת השתן במהלך ההיריון מקושרת עם עלייה בסיכון למגוון תופעות שכוללות בין היתר לידה מוקדמת, תמותת תינוקות, התפתחות של דלקת כליה חריפה ועוד.

ישנו מצב רפואי שנקרא בקטריוריה אסימפטומטית שבו חרף הנוכחות החיידקית בדרכי השתן החולה לא סובלת משום תסמין שהוא ולכן על מנת לאבחן את המצבים האלו נהוג לבצע לנשים בהיריון בדיקת שתן אחת לטרימסטר.

חשוב לציין שדלקת בכליות בזמן ההיריון עלולה להוביל לפגיעה משמעותית באם שכוללת פגיעה בתפקוד הכליה, אי ספיקה נשימתית, אנמיה, זיהום מערכתי ועוד.

הטיפול במחלה שונה בין נשים בהיריון לבין נשים שאינן בהיריון

מאחר ומדובר במחלה שמופיעה על רקע של זיהום חיידקי הרי שהטיפול המומלץ הוא מתן של תרופות אנטיביוטיות. כפי שאתם ודאי יודעים לא כל סוגי האנטיביוטיקה מתאימים לשימוש במהלך ההיריון. כך למשל שימוש בניטרופורנטואין מקושר להולדת תינוקות עם מומים מולדים.

בנוסף לכך חל איסור מוחלט על שימוש בתרכובות סולפה כמו למשל TMP-SMX שמשמשות בשגרה לטיפול בנשים עם דלקות בשתן שאינן הרות. טיפול הבחירה המומלץ לנשים בהיריון שסובלות מדלקת בדרכי השתן הוא צפלוספורין או אמפיצילין.

מדוע המחלה מופיעה בשכיחות גבוהה בקרב נשים בהיריון?

אחד מגורמי הסיכון להתפרצות המחלה הוא אצירת שתן. בקרב נשים הרות במקרים מסוימים הרחם עלול לחסום את מוצא השלפוחית והשתן שנאצר ולא מתרוקן יכול להוות קרקע נוחה מאוד להתפתחות של חיידקים בשלפוחית. בנוסף לכך בקרב נשים הרות מתפתחות לא אחת בצקות בדרכי השתן שמעלות אף הן את הסיכון לחלות במחלה.

מעבר לגורמים הנ"ל הסיכון לחלות בדלקת בדרכי השתן מוגבר בקרב נשים הרות משום שהעלייה ברמת הפרוגסטרון במהלך ההיריון מקושרת עם הגדלה של כלי הדם באופן כללי מה שמגדיל את הסיכון לחלות במחלה.

שכיחות של המחלה בקרב נשים הרות

דלקת בשלפוחית השתן שמופיעה ללא תסמינים קליניים מופיעה בשכיחות של 2-7% מכלל הנשים ההרות. בעשרים וחמישה אחוז מהמקרים של דלקת אסימפטומטית בשלפוחית השתן הדלקת עלולה להחמיר ולהביא לדלקת חמורה מאוד של הכליות.

דלקת של שלפוחית השתן שבאה לידי ביטוי בהטלת שתן תכופה, כאבים ותחושת צריבה בזמן הטלת שתן ובתחושת התרוקנות לא מלאה מתרחשת בחמישה עד שבעה אחוז מההריונות ואילו דלקת של הכליות מתרחשת בשכיחות של שני אחוזים בלבד בקרב אוכלוסייה זו.

המרכז לטיפול ואבחון דלקת בדרכי השתן

המרכז לטיפול ואבחון דלקת בדרכי השתן מתמחה במתן מידע בתחום טיפול ואבחון דלקת בדרכי השתן, כל מה שרציתם לדעת על טיפול ואבחון דלקת בדרכי השתן. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.

אז מה היה לנו בכתבה:

072-3972332
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!