למה התאפקות עלולה להזיק לכם?

טיפול ואבחון דלקת בדרכי השתן זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לטיפול ואבחון דלקת בדרכי השתן !

אסור להתאפק: כל הסיבות למה את חייבת לעשות צרכייך בזמןשלפוחית השתן היא שק שרירי חלול שתפקידה לאחסן שתן. כשהיא מתמלאת, נוצר הדחף להשתין. רוב הזמן ניתן להתנגד לדחף זה אם אינו עז, או עד שנמצאת האפשרות להשתין, כמו בחדר השירותים. בעוד שהתאפקות אקראית מהטלת שתן אינה מהווה בעיה, התאפקות בתדירות גבוהה מובילה לבעיות בריאותיות ואף לנזק לדרכי השתן.

הטלת שתן רגילה לעומת התאפקות

שתן מופק באמצעות הכליות ועובר למטה דרך השופכנים אל שלפוחית השתן. כשהיא מתמלאת, דפנות השרירים שלה נמתחות, ולמרות שהיא יכולה להחזיק כמות מסוימת של שתן, הקולטנים המתיחים בדפנות השלפוחית שולחים אותות למערכת העצבים המרכזית האחראית להצעה להטיל שתן. כתוצאה מכך, רוב האנשים משתינים בין חמש לשמונה פעמים ביום, ולעיתים באופן תכוף יותר.

הדחף להשתין אין פירושו שאדם צריך להשתין מיד. זהו אקט רצוני, ולכל אדם יש את היכולת לרסן את ההשתנה עד להגדרה מתאימה. כל אדם מרסן את הדחף להשתין בשל מספר סיבות, אך קיימת נקודה בה לא ניתן עוד לרסן את מתן השתן, למרות הרצון.

מצב זה מתרחש אצל אדם בריא שהשלפוחית שלו הגיעה ליכולת שיא, ואם הוא ממשיך להתאפק, הוא חווה מצב של הטלת שתן שאינה רצונית, המובחנת באמצעות בריחת שתן הגורמת לליקויים המתבטאים בעיכוב היכולת לשלוט במתן שתן. ריסון לפרקי זמן ארוכים אינו רצוי, ועלול להוביל למספר סיבוכים.

סיבות להתאפקות במתן שתן

ההתאפקות היא פעולה רצונית, ואין לבלבל אותה עם מצבים בהם יצוא השתן מהשלפוחית מעוכב בשל מצב רפואי המכונה חסימה לשקע השלפוחית. אדם יכול לרסן הטלת בתן בשל אחת או יותר מהסיבות הבאות:

  • חוסר אפשרות להגיע לחדר השירותים. או העדר מציאת שטח מתאים להשתין, כגון במהלך פגישה או טיול במקומות נטולי חדרי שירותים.
  • חוסר רצון להשתמש בחדרי שירותים ציבוריים. בשל סיבות שונות כגון חששות היגיינה או אבטחה.
  • טראומה נפשית. פחד מפני שימוש בשירותים ציבוריים בעקבות טראומה נפשית.
  • תסמינים. הימנעות ממתן שתן בשל תסמינים כגון צריבה או כאב במהלך מתן שתן.
  • מבוכה. בשל ריח שתן חזק.

אלו הן חלק מהסיבות בגללן אנשים מרסנים מתן שתן, וייתכנו גורמים אחרים בעלי חשיבות רבה.

הסיכונים והנזקים

קיימות מספר השלכות להתאפקות במתן שתן. מצב זה עשוי להתעורר לאורך זמן ותלוי בשורת גורמים ובכללם גיל, מחלות, וריסון הטלת שתן לטווח הארוך. בסופו של דבר, התאפקות עלולה להוביל למצבים הבאים:

  • נזק לשרירי דפנות השלפוחית.
  • פגיעה בסוגרים ובשופכנים בשל מניעת ריקון השלפוחית.
  • פגיעה ביכולת עתידית לתפוס בזמן את הדחף להשתין.
  • נפיחות כליות בעקבות הצטברות שתן ופגיעה במערכת הניקוז.
  • סיכון מוגבר לדלקות בשלפוחית או החמרת זיהומים קיימים.
  • שינויים בלחץ הדם או הצטברות רעלים בדם.

רוב הסיבוכים האלו אינם פוגעים באופן מהותי בשלפוחית השתן, שכן בסופו של דבר מתרחש ריקון השלפוחית, גם אם היא מתרחשת באופן של הטלת שתן שאינה רצונית. אנשים רבים מאמינים כי השלפוחית עלולה "להתפוצץ", כלומר, להיקרע. יחד עם זאת, אין זה סביר שסיכון זה יתרחש, והוא עשוי להתרחש רק כשלשלפוחית נגרמת טראומה בעקבות פגיעה באגן או בבטן התחתונה, כגון במהלך תאונת דרכים.

טיפים למניעת התאפקות במתן שתן

התאפקות אינה נתפסת כמצב רפואי אלא אם היא נגרמת כתוצאה מבעיות בריאות הנפש, לכן בדרך כלל לא קיים צורך בטיפול רפואי. כל אדם מתאפק מסיבות שונות, אך אם ההתאפקות מתרחשת באופן קבוע, אלו הם הטיפים התזונתיים והשינויים המומלצים בסגנון החיים היעילים למניעת המצב.

זיהוי הסיבות להתאפקות במתן שתן.  יש לגלות מודעות לסכנות ולנזקים האפשריים הקשורים להתאפקות. כשאדם מודע לסיבות ולסיכונים, הוא יכול להתגבר על המחסומים במידת האפשר. מומלץ לפנות לקבלת סיוע מקצועי אם ההתאפקות נובעת מתוך פחד, פרנויה מוצדקת או טראומה.

מתן שתן לפני יציאה למקום בו יתכן שהגישה לחדר שירותים תהיה קשה. גם אם שלפוחית השתן אינה מלאה, מומלץ לרוקן אותה בנוחות. גם אם תתרחש כמות קטנה בלבד של הטלת שתן, כך ניתן יהיה להשיג זמן נוסף לריסון השתנה עד שיימצא מקום מתאים להשתין.

הימנעות מאלכוהול, קפאין וחומרים אחרים מגבירי הטלת שתן. כך ניתן להאט את מילוי השלפוחית ולסייע בריסון עד למצב בו ניתן יהיה להשתין. מזונות מסוימים ידועים אף הם בקידום ייצור שתן ולכן יש להימנע גם מהם.

חיתולים למבוגרים. זוהי אינה הבחירה האידיאלית לאנשים בעלי שליטה על שלפוחית שתן מלאה שיכולים להגיע לחדר השירותים, אך אם המצב אינו מאפשר השתנה לפרק זמן ארוך, חיתולים למבוגרים הם אפשרות טובה יותר להקלה ומניעת התאפקות תדירה.

המרכז לטיפול ואבחון דלקת בדרכי השתן

המרכז לטיפול ואבחון דלקת בדרכי השתן מתמחה במתן מידע בתחום טיפול ואבחון דלקת בדרכי השתן, כל מה שרציתם לדעת על טיפול ואבחון דלקת בדרכי השתן. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.

אז מה היה לנו בכתבה:

072-3972332
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!