תחושת גירוד בשל דלקת בדרכי השתן – מה אפשר לעשות?

טיפול ואבחון דלקת בדרכי השתן זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לטיפול ואבחון דלקת בדרכי השתן !

תחושת גירוד בגלל דלקת בשתן
תחושת גירוד בגלל דלקת בשתן

דלקת בדרכי השתן היא מחלה שלרוב לא נחשבת למחלה מסוכנת, אך התסמינים המגוונים שלה יכולים לפגוע באופן קשה באיכות החיים של החולים.

בין היתר מדובר על כאבים באזור האגן, תחושה של צריבה באיברי המין בזמן קיום יחסי מין או בזמן הטלת שתן, תחושת בהילות להטיל שתן, תחושת התרוקנות לא מלאה ועוד.

אחד התסמינים המציקים ביותר שמופיעים בעקבות הדלקת בדרכי השתן הוא תחושת הגרד שיכולה להופיע בפות, בנרתיק ובפין במקרים מסוימים.

כיצד ניתן להקל על תחושת הגרד?

ישנו מגוון רחב ביותר של גורמים שיכולים להוביל לתחושת הגרד באיברי המין ובכל מקרה הטיפול בגרד מתייחס לא לגרד עצמו כי אם לגורם שהוביל להיווצרותו. מאחר והגרד הוא תסמין של מחלה ראשונית (במקרה הזה של דלקת בדרכי השתן), הרי שעל ידי הטיפול במחלה, ניתן להעלים את התסמין.

הטיפול בדלקת בדרכי השתן מתבצע על ידי מתן אנטיביוטיקה בהתאם לחיידק שגרם לדלקת. לאחר שהחולה נרפא מהדלקת, הגרד נעלם. עם זאת, לעתים חולפים מספר ימים עד שהדלקת חולפת ולכן החולים מעוניינים לנקוט באמצעים שונים על מנת להקל על סבלם ולהפחית את תחושת הגרד.  לצורך כך פותחו מספר תכשירים שנהוג למרוח על העור המגרד. מדובר בעיקר על משחות שונות שמקררות את העור ומרגיעות אותו המאפשרות לחולים ליהנות מהקלה זמנית.

הנחיות התנהגותיות להפחתת הגרד

ההמלצה הטובה ביותר לסובלים מגרד על רקע של דלקת בדרכי השתן היא להימנע מגירוד. בקרב החולים שלא יכולים להימנע מגירוד נוצר ברוב המקרים מעגל אכזרי שבו תחושת הגרד הראשונית מובילה לגירוד של העור ובעקבות הגירוד התחושה הראשונית רק הולכת ומתעצמת ומובילה לגירוד נוסף וחוזר חלילה.

לפיכך, חשוב מאוד להימנע מגירוד העור הדואב וכן מומלץ לקצוץ את הציפורניים. במידה והחולה מגרד את עצמו מתוך שינה, ניתן להמליץ לו ללכת לישון כשהוא לובש כפפות כותנה.

נשים הסובלות מגרד בנרתיק או בפות יכולות ליהנות מהפחתה במידת החומרה של הגרד בעקבות לבישה של תחתוני כותנה. חשוב מאוד להימנע מלבישה של בגדים תחתונים המיוצרים מבד לא נושם כמו למשל ניילון או חומרים אחרים שמיוצרים באופן סינתטי, כמו למשל בתחתוני חוטיני למיניהם, שכן חסימת האוויר לאזור המגרד תוביל להעצמה של תחושת הגרד. כמו כן מומלץ להימנע מלשטוף את האזור המגרד בסבון שיכול לגרום לגירוי יתר של העור.

באופן כללי מומלץ להימנע ממגע עם האזור המגרד אך מומלץ לבצע שטיפות של האזור פעמיים עד שלוש מדי יום.

ממה כדאי להימנע?

רבים לא מודעים לכך, אבל חומרים שונים כמו למשל דאודורנטים, ניירות טואלט צבעוניים, מוצרי בישום אינטימיים וקצף אמבטיה, עלולים לגרות את העור בצורה בלתי רגילה.

ייתכן מאוד שגם אם באופן שגרתי המוצרים שהוזכרו לעיל לא מגרים את עור החולה, הרי שבזמן שקיימת דלקת בדרכי השתן, אכן יתרחש גירוי מוגבר של העור. לכן, חשוב להימנע ממגע עם חומרים אלה וכמובן שחשוב להימנע מהתחלה של שימוש במוצרים חדשים בזמן שהחולה סובל מגרד.

גרד כתסמין למחלות אחרות

לא תמיד מקור הגרד הוא בדלקת שהתפתחה בדרכי השתן. במקרים מסוימים למרות שהגרד מופיע במקביל להתפרצות הדלקת, עדיין מקורו במחלה אחרת או במצבים רפואיים אחרים. כך למשל גרד בפות יכול להיות ממקור של מחלות עור שונות ומגוונות כמו למשל פסוריאזיס, ממקור של תגובה לתרופה מסוימת, של מחלת לי דם מסוימת ועוד.

חשוב לאבחן בוודאות כי אכן מקור הגרד בדלקת בדרכי השתן וזאת על מנת שלא לפספס אבחנה חשובה.

המרכז לטיפול ואבחון דלקת בדרכי השתן

המרכז לטיפול ואבחון דלקת בדרכי השתן מתמחה במתן מידע בתחום טיפול ואבחון דלקת בדרכי השתן, כל מה שרציתם לדעת על טיפול ואבחון דלקת בדרכי השתן. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.

אז מה היה לנו בכתבה:

072-3972332
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!