כיצד מתמודדים עם דלקת בשתן?

טיפול ואבחון דלקת בדרכי השתן זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לטיפול ואבחון דלקת בדרכי השתן !

התמודדות עם דלקת בשתן
התמודדות עם דלקת בשתן

דלקת בשתן או דלקת בדרכי השתן היא מחלה שכיחה יחסית שפוגעת יותר בנשים מאשר בגברים (בנשים השכיחות של המחלה גבוהה פי חמש מאשר בגברים) ובילדות יותר מאשר בילדים. הסיבה לכך נעוצה במספר גורמים שקשורים למבנה האנטומי הנקבי.

המחלה מתפרצת בעקבות חדירה של חיידקים לדרכי השתן הסטריליות. אי לכך מאחר והנרתיק הנשי ופי הטבעת הנשי ממוקמים בסמיכות לפתח השופכה הנשי ומאחר והמרחק בין פתח השופכה לשלפוחית השתן בנשים קצר יותר מבגברים, הרי שהסיכון שחיידקים ינדדו לפתח השופכה הנשי ומשם יעשו את דרכם במעלה דרכי השתן גבוה יותר בקרב נשים.

האם מדובר על מחלה מסוכנת?

אמנם מאז המצאת התרופות האנטיביוטיות דלקת בדרכי השתן כבר לא נחשבת למחלה מסוכנת, הרי שבחלק לא מבוטל מהמקרים היא אכן עלולה להוביל לתופעות בריאותיות קשות ביותר. כך למשל נוכחות של חיידקים בדרכי השתן בזמן ההיריון מקושרת עם מוות עוברי, לידה מוקדמת ושיעור גבוה יותר של רעלת היריון ובקרב פעוטות דלקת שתן חוזרת מקושרת עם עלייה בסיכון לאובדן התפקוד הכלייתי על רקע של הצטלקות הכליה.

עם זאת, למעט מצבים חריגים שאופייניים לחולים שנכללים בקבוצות סיכון מוגדרות (חולי סוכרת, תינוקות מתחת לגיל שנה, נשים הרות ועוד) המחלה לרוב רק מהווה פגיעה מסוימת באיכות החיים ותו לא.

התסמינים של המחלה

התסמינים של המחלה מגוונים ביותר ומשתנים בין היתר בהתאם לאזור הפגיעה של הדלקת. כך למשל במידה והמחלה פוגעת בשלפוחית השתן ובדרכי השתן התחתונות היא עלולה לבוא לידי ביטוי בהטלת שתן תדירה מהרגיל, בתחושה של צורך דחוף להשתין ללא קשר למידת המלאות של השלפוחית, בכאבים או בתחושות של צריבה בזמן הטלת שתן ובכאבים באזור האגן.

במידה והמחלה מערבת את הכליות היא עלולה לבוא לידי ביטוי בחום גבוה, בבחילות, הקאות, כאבי גב ועוד. עם זאת יש לציין שבמקרים לא מעטים המחלה יכולה להופיע ללא שום הסתמנות קלינית.

הטיפול האנטיביוטי

הטיפול במחלה כולל בראש ובראשונה מתן של אנטיביוטיקה מהסיבה הפשוטה שהמחלה נגרמת בשל זיהום של חיידקים. הנקודה החשובה ביותר שיש להבין בכל הקשור לטיפול האנטיביוטי היא שגם במידה והתסמינים נעלמו חל איסור מוחלט להפסיק ליטול את התרופה על דעת החולים.

הסיבה לכך נעוצה בעובדה שכיום ידוע כי היעלמות התסמינים לא יכולה להעיד על היעלמות אוכלוסיית החיידקים. כמו כן חשוב לדעת כי נשים בהיריון צריכות לצרוך סוגים מסוימים בלבד של אנטיביוטיקה כיוון שישנם סוגים של אנטיביוטיקה שעלולים להוביל ללידת תינוקות בעלי מומים מולדים.

בכל מקרה אין לקחת אנטיביוטיקה ללא התייעצות רופא ואין להעביר אנטיביוטיקה מחולה לחולה ללא התייעצות עם רופא גם במידה והחולה מציג את אותם התסמינים בדיוק שמהם סובל החולה שלוקח את האנטיביוטיקה.

טיפולים אנלגטיים

במקרים רבים הרופא יוסיף לטיפול גם תרופות לשיכוך הכאבים בדגש על המקרים בהם המחלה חמורה.

טיפולים אלטרנטיביים

כיום ישנו מגוון רחב מאוד של טיפולים אלטרנטיביים לטיפול בדלקות בשתן. רבים מהטיפולים האלטרנטיביים אכן יכולים להביא להפחתה במידת החומרה של התסמינים הנלווים למחלה אך חשוב להבין כי בשום פנים ואופן אין להעדיף את הטיפולים האלטרנטיביים על פני הטיפולים הקונבנציונאליים ובכל מקרה שבו חולה בוחר לפנות לטיפול אלטרנטיבי עליו ליידע על כך את הרופא המטפל.
הטיפולים האלטרנטיביים יכולים לכלול את הטיפולים הבאים:

  • תרופות סבתא – חליטת פטרוזיליה, מיץ חמוציות, סודה לשתייה מהולה בכוס מים ועוד.
  • דיקור סיני.
  • שיאצו.
  • רמדי הומאופתי.
  • שיטות טיפול נטורופתיות.
  • צמחי מרפא.
  • פרחי באך.

המרכז לטיפול ואבחון דלקת בדרכי השתן

המרכז לטיפול ואבחון דלקת בדרכי השתן מתמחה במתן מידע בתחום טיפול ואבחון דלקת בדרכי השתן, כל מה שרציתם לדעת על טיפול ואבחון דלקת בדרכי השתן. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.

אז מה היה לנו בכתבה:

072-3972332
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!