כיצד אפשר למנוע דלקת בדרכי השתן?

טיפול ואבחון דלקת בדרכי השתן זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לטיפול ואבחון דלקת בדרכי השתן !

מניעת דלקת בשתן
מניעת דלקת בשתן

דלקת בדרכי השתן היא מחלה שנגרמת בעקבות זיהום של חיידק. מדובר על מחלה שכיחה מאוד שנשים סובלות ממנה בשכיחות גבוהה פי חמש מאשר גברים. כל אדם יכול לחלות במחלה בכל גילשהוא ואפילו תינוקות יכולים לחלות בה.

למעשה היא שכיחה בקרב בנים בשכיחות של אחוז אחד כשרוב החולים יסבלו ממנה לפני גיל שנה ובקרב בנות השכיחות שלה נעה בין שלושה לחמישה אחוז ולרוב הבנות תחלנה בה עד גיל חמש.

למרות שלא תמיד ניתן למנוע את המחלה, בהחלט ישנן דרכים שניתן לנקוט בהן על מנת להימנע מהדבקה חוזרת. במאמר זה נפרט את השיטות המרכזיות להפחתת הסיכון לחלות בדלקת בדרכי השתן.

לאבחן את הגורם הראשוני להדבקה החוזרת במחלה

במקרים בהם המחלה פוגעת בחולה פעמיים בחצי שנה או יותר מפעמיים במהלך שנה, המחלה מוגדרת כדלקת שתן חוזרת.

במצבים כאלו ישנה חשיבות עליונה לבצע אבחון מקיף למטופל על מנת לברר מה הוא הגורם לתופעה זו ולטפל בו במקביל לטיפול בדלקת בזמן ההתפרצות שלה. כך למשל במידה ומדובר על מקרה של דלקת חוזרת על רקע של הגדלה שפירה של הערמונית בגבר מבוגר, ייתכן ויהיה צורך לעשות שימוש בתרופות להקטנת הערמונית ובמידה ומדובר בדלקת חוזרת באישה צעירה שמופיעה שוב ושוב על רקע של שימוש בקוטלי זרע, ייתכן ויומלץ לה להחליף אמצעי מניעה.

ניגוב נכון של הישבן

אחת הסיבות המובילות להידבקות במחלה בקרב ילדות ותינוקות ממין נקבה היא ניגוב לא נכון של הישבן. במידה וכאשר מנגבים לילדה את הישבן מכיוון פי הטבעת לכיוון הנרתיק, מבצעים העברה ישירה של חיידקי מעיים בדגש על E-Coli מפי הטבעת לפתח השופכה.

מפתח השופכה יכולים החיידקים לעשות את דרכם במעלה דרכי השתן ולהגיע אפילו עד לכליות. אי לכך על מנת להפחית את סיכויי ההדבקה חשוב לנגב את הישבן מכיוון הנרתיק לכיוון פי הטבעת ולא להפך. הדבר נכון עבור תינוקות בדיוק כפי שהוא נכון עבור פעוטות, בנות, נערות ונשים מבוגרות.

לבחור בחוכמה את אמצעי המניעה

במקרים מסוימים ההדבקה החוזרת ונשנית היא תוצאה של שימוש בקוטלי זרע. קוטלי זרע הם חומרים שמשמידים את תאי הזרע שנמצאים באמצעי מניעה שונים כמו למשל דיאפרגמה או קונדומים שונים. כך למשל דיאפרגמה שממוקמת בגוף האישה יכולה לקטול את תאי הזרע שחודרים לנרתיק לאחר משגל אך במקביל קוטלי הזרע מפריעים לפלורה הטבעית של הנרתיק.

במצבים כאלו אוכלוסיית החיידקים המזיקים עלולה לשגשג ביתר ולהגדיל את הסיכון להידבקות במחלה.

יש לציין שאין פירוש הדבר שיש להחליף את הדיאפרגמה באופן מידי באמצעי מניעה אחרים שכן חשוב לאבחן תחילה כי אכן מדובר על דלקת חוזרת וכי אין סיבות אחרות שיכולות היו להביא להדבקה החוזרת ונשנית במחלה.

הרגלי מין

באופן עקרוני בכל פעם שאישה מקיימת יחסי מין, מועברים לדרכי המין שלה חיידקים אך לא תמיד מדובר על כמות כזו שיכולה לגרום להתפרצות של המחלה.

עם זאת, ישנן התנהגויות מיניות מסוימות שיכולות בהחלט להגדיל את הסיכון להידבקות באופן משמעותי. כך למשל במקרים בהם אישה מקיימת יחסי מין אנאליים וישר אחרי החדירה לפי הטבעת ממשיך בן זוגה לאקט המיני ומחדיר את איבר המין שלו לנרתיק שלה, הרי שבכך הוא מגדיל באופן משמעותי ביותר את הסיכון שלה להידבק בדלקת בדרכי השתן.

אי לכך, בכל מקרה שבו בני זוג מקיימים יחסי מין אנאליים, חשוב שלא להמשיך ולקיים יחסי מין וגינליים ישירות אחרי החדירה לפי הטבעת.

בנקודה זו חשוב לציין כי קיום של יחסי מן אנאליים באופן כללי ללא שימוש בקונדום מעלה אף מאוד את סיכוי ההידבקות במחלה בקרב גברים. בהתאם  לכך יחסי מין אנאליים מומלץ לקיים אך ורק עם קונדום. כיום ידוע שגם קיום יחסי מין עם פרטנרים רבים מעלה אף הוא את הסיכון לחלות במחלה בקרב נשים.

שמירה על היגיינה

שמירה על היגיינה היא אחד הכללים הבסיסיים ביותר בהימנעות מהמחלה. חשוב להקפיד על היגיינה של פי הטבעת, הנרתיק וחיץ הנקבים וכן חשוב להימנע ממצבים של התאפקות.

בכל מצב שבו האדם נמנע מלהטיל שתן בזמן שגופו מאותת לו לעשות כן, הוא מאפשר לחיידקים שחדרו לשלפוחית לשגשג ולהתרבות באין מפריע.

המרכז לטיפול ואבחון דלקת בדרכי השתן

המרכז לטיפול ואבחון דלקת בדרכי השתן מתמחה במתן מידע בתחום טיפול ואבחון דלקת בדרכי השתן, כל מה שרציתם לדעת על טיפול ואבחון דלקת בדרכי השתן. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.

אז מה היה לנו בכתבה:

072-3972332
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!