סרטן שלפוחית השתן

טיפול ואבחון דלקת בדרכי השתן זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לטיפול ואבחון דלקת בדרכי השתן !

סרטן שלפוחית השתן
סרטן שלפוחית השתן

שלפוחית השתן האנושית ממוקמת בחלק התחתון של הבטן. השלפוחית היא איבר חלול ושרירי שמזכיר בצורתו בלון ותפקידה לאסוף ולאגור את השתן.

השלפוחית מרופדת בקרום אטום שנקרא אורותל שתפקידו למנוע מן השתן לעבור ספיגה חוזרת בגוף. הקרום מורכב מתאי אורותל ומתאי מעבר. השתן מיוצר לא בשלפוחית השתן כי אם בכליות ולשלפוחית הוא מגיע דרך צינורות שיוצאים מהכליות ונקראים שופכנים.

כל אימת ששלפוחית השתן מתמלאת נשלחים אותות למערכת העצבים המרכזית (למוח) ובעקבות כך נשלחים סיגנלים עצביים שמביאים להתכווצות של שרירי השלפוחית.

ההתכווצות של שרירי השלפוחית גורמים לשתן להידחף לכיוון צינור השופכה וממנו יוצא השתן אל מחוץ לגוף. בנשים צינור השופכה קצר מאוד ויכול להיות גם באורך של שלושה ס"מ בלבד ואילו בגברים הצינור ארוך יותר ויכול להגיע גם לאורך של עשרים ס"מ.

הגורמים להתפתחות של סרטן שלפוחית השתן

סרטן שלפוחית השתן הוא סרטן שפוגע בגברים בשכיחות גבוהה יותר משהוא פוגע בנשים וכן לעתים נדירות בלבד יפגע באדם מתחת לגיל חמישים. ישנם חמישה גורמי סיכון מרכזיים שיכולים להוביל להתפרצות המחלה להלן:

  • עישון – גורם הסיכון העיקרי להתפתחות של סרטן בשלפוחית השתן הוא עישון. למעשה ככל שהאדם מעשן זמן רב יותר וככל שהוא מעשן מינון גבוה יותר של סיגריות, כך הוא מגדיל את הסיכון שלו לחלות במחלה.
  • חשיפה לכימיקלים – גורם סיכון מרכזי נוסף הוא חשיפה לחומרים כימיים שמתרחשת לרוב במקום העבודה. בין היתר מדובר על חומרים כימיים שעושים בהם שימוש בתעשיית הפלסטיק, הגז, הגומי, היוד, הצבע ועוד.
  • זיהומים תדירים – זיהומים חוזרים ונשנים של הכליות ושל דרכי השתן מעלים את הסיכון לחלות בסרטן שלפוחית השתן. לפיכך אנשים שסובלים מדלקת שתן חוזרת נמצאים בסיכון מוגבר לחלות בסרטן שלפוחית השתן.
  • טיפולי קרינה – טיפולים נגד סרטן שכוללים הקרנות לאזור האגן ושימוש בכימותרפיה מסוג ציקלופוספאמיד מעלים אף הם את הסיכון לחלות במחלה.
  • סכיסטוזומה – חיידק הסכיסטוזומה או הבילהרציה הוא גורם מזהם שנחשב לאחד מגורמי הסיכון המשמעותיים ביותר לחלות במחלה בקרב אנשים בארצות מסוימות.

תסמיני המחלה

התסמינים הנפוצים ביותר של סרטן שלפוחית השתן כוללים הופעה של דם בשתן והפרעות שונות בהטלת השתן. במקרים מסוימים את הנוכחות של הדם בשתן לא ניתן יהיה לראות בעין אלא רק בבדיקות מיקרוסקופיות וההפרעות בהטלת השתן יכולות לבוא לידי ביטוי בקושי לתת שתן או בתחושת צריבה בזמן מתן שתן.

חשוב מאוד לציין שבדרך כלל התסמינים האלו מהווים עדות לקיום של דלקת בדרכי השתן ולא מהווים עדות לקיום של סרטן בשלפוחית השתן אך בכל מקרה חשוב מאוד לאבחן את המקור לתסמינים כיוון שללא טיפול המחלה יכולה להיות קטלנית.

האבחנה של סרטן שלפוחית השתן מבוצעת על ידי ביופסיה שנלקחת מרקמת השלפוחית במהלך בדיקת ציסטוסקופיה.

האם סרטן בשלפוחית השתן יכול לגרום לדלקות בשתן?

מאחר והגידול יכול להוביל לחסימה של מוצא השלפוחית הרי שבהחלט הוא יכול להוביל לשגשוג של חיידקים בדרכי השתן. עם זאת הקשר של הסרטן הספציפי הזה לדלקת בדרכי השתן מורכב יותר כיוון שלא זו בלבד שתסמיני המחלות דומים וששתי המחלות יכולות להוביל זו לזו אלא שגם הטיפולים השונים המוצעים לחולים בסרטן שלפוחית השתן עלולים להוביל להיווצרות של דלקת בדרכי השתן.

כך למשל כפי שציינו מוקדם יותר, במקרים של טיפולי קרינה לשלפוחית השתן שמשמשים לטיפול בסרטן פולשני בשלפוחית אחת מתופעות הלוואי הנפוצות ביותר היא הופעה של דלקת בשלפוחית השתן.

טיפול תזונתי לשלפוחית רגיזהשליטה על שלפוחית רגיזה באמצעות דיאטה נכונה היא אמצעי להתמודדות עם הבעיה, שינויים בתפריט באשר למה לאכול ומה לשתות יכול להפחית ולאפשר שליטה טובה יותר בבעיה.

המודעות להשפעת התזונה על התופעה עולה בשנים האחרונות לאור ממצאים ומחקרים בתחום המעלים כי לעיתים שינויים קלים בתפריט יכול להקל את החיים על בעלי שלפוחית רגיזה.

גורמי התופעה

שלפוחית רגיזה הינה תסמונת המתבטאת במגוון תסמינים הפוגעים באיכות החיים גורמיה נחלקים לארבע קטגוריות:

  • גידולים שונים במערכת העצבים הגורמים לבעיות שליטה בשלפוחית.
  • פגיעה בחוט השדרה המעוררת תגובה עצבית הגורמת לחוסר שליטה בשלפוחית.
  • בעיות בשריר השלפוחית הגורמות לתגובה מוגזמת לגירויים קלים ואף לפעולה ספונטנית של השלפוחית ללא גירוי.
  • בעיה אידיופטית – בעיה בשלפוחית אשר הרקע שלה אינו ברור.

דיאטה ושליטה בשלפוחית

לדברי המומחים יש לתת תשומת לב לעובדה כי מה שאנחנו מכניסים לגופינו משפיע על בריאותינו וכי חלק מהמזונות אותם אנו צורכים גורמים לבעיות שונות. לדברי ג'ין פורקרוי – אורולוג מוושינגטון וחוקר בתחום הימנעות מצריכת מזנות מסוימים העלולים לגרום לגירוי יתר של השלפוחית עשויה להועיל בוויסות פעולת השלפוחית, כמו כן שליטה על כמות צריכת הנוזלים הנכנסים לגוף ותזונה העשירה בסיבים תזונתיים הן דוגמאות לדרכים בהן ניתן לעזור לשלפוחית הרגיזה ולמתן את הבעיה.

טוב לדעת – ממה להימנע:

רופאים ומומחים זיהו מספר מזונות ומשקאות העלולים להחמיר את התבטאות הבעיה של הסובלים משלפוחית רגיזה וממליצים להימנע מצריכתם:

  • משקאות ומזונות המכילים קפאין
  • אלכוהול
  • אוכל חריף
  • פירות הדר ומיצים
  • משקאות מוגזים
  • חלב ומוצריו
  • סוכר ודבש
  • ממתיקים מלאכותיים

השפעות שליליות

מזונות ומשקאות אלו עלולים ליצור גירוי יתר בשלפוחית השתן ואף לגרום לעווית בה, עוויתות מעין אלה יכולות לגרום ולהגביר את הדחף הפתאומי והבלתי נשלט לתת שתן וכן להגביר את תדירות מתן השתן. קפה ואלכוהול הם חומרים משתנים, כלומר הם גורמים לכליות לפעולת יתר וייצור שתן מוגבר, לסובלים משלפוחית רגיזה גם צריכת כמויות מתונות של חומרים אלה יגדיל את כמות השתן באופן ניכר ויקשה על השליטה בשלפוחית. גורם נוסף המגרה את השלפוחית הוא עישון אשר מגביר את פעולתה ואף עלול לגרום לסרטן שלפוחית השתן.

התאמת התפריט

הרופאים ממליצים על תפריט פשוט המורכב ממרכיבים בסיסיים ביותר ובאופן הדרגתי ניתן להוסיף מוצרים ומזונות נוספים ולעקוב אחר הגורמים הבעייתיים בתפריט. לאור העובדה כי עצירות עלולה לעורר את בריחת השתן, יש להקפיד על תזונה המכילה סיבים תזונתיים בכמות מספקת אותם ניתן לקבל מ:

  • פירות שאינם פירות הדר
  • דגנים
  • קטניות
  • ירקות

לשתות אבל נכון

ישנם מיצים שונים אשר אינם יגרמו לגירוי השלפוחית וביניהם מיץ תפוחים, ענבים וחמוציות, מיצים אלה מעלים את רמת החומציות של השתן ובכך מונעים התפשטות של חיידקים וריחות רעים. הדרך הטובה ביותר להחזיר ולשמור על הלחות בגוף היא לשתות מים, מומלץ לשתות 6-8 כוסות מים ביום, שתייה מופחתת מהמומלץ תביא להיווצרות שתן מרוכז יותר אשר יגרה את השלפוחית, גם שתיה מעבר לרמה המומלצת תביא לפעילות יתר.

הימנעו משתיית כמות נוזלים גדולה בבת אחת ובמקום זאת שתו מעט בכל פעם, השתדלו להימנע משתייה בסמוך לשעת השינה. החומרים המגרים או "המעצבנים" את השלפוחית או את רירית השלפוחית עלולים לגרום להופעת תסמינים של שלפוחית רגיזה, לרוב הדבר נובע מהיותם של חומרים אלה חומציים לעומת זאת

צריכת מוצרים מסוימים עשויה להיטיב עם הבעיה:

  • גבינות טריות
  • אגסים, בננות, אוכמניות ומנגו
  • תפוחי אדמה, ברוקולי ושעועית ירוקה
  • מים
  • סלטים
  • דגים טריים, עוף ובקר

 

הטיפול בסרטן שלפוחית השתן

ישנם דרכי טיפול שונות לסרטן בשלפוחית השתן אשר ייקבעו בהתאם לסוג המחלה, לשלב ולדרגה שלה ובהתאם למצב הרפואי הכללי של המטופל כולל הגיל שלו. גם העדפת המטופל יכולה להשפיע על בחירת סוג הטיפול. התכנון של הטיפול המתאים ביותר יתבצע על ידי צוות רב תחומי שכולל מנתחים, רדיולוגים, פתולוגים ואונקולוגים. לפני התחלת הטיפול חשוב לוודא שכל האפשרויות של הטיפול וההשפעות שלו ידועות וברורות למטופל. ישנם סוגי טיפול שונים בהם ניתוחים, כימותרפיה, קרינה, אימונותרפיה וטיפול ביולוגי. על סוגי הטיפול הללו נרחיב בהמשך.

 

סוגי הטיפול האפשריים

כפי שציינו, קיימים סוגים שונים לטיפול בסרטן שלפוחית השתן. כל טיפול כולל תופעות לוואי שונות.

  1. ניתוחים

יש מגוון סוגי ניתוחים לטיפול בסרטן שלפוחית השתן. לדוגמא קיים ניתוח TUR-BT בו מסירים את הגידול בשלפוחית דרך השופכה. ניתוח אפשרי נוסף הוא ניתוח בו מסירים את שלפוחית השתן באופן חלקי או מלא, בהתאם להתפשטות הגידול. ניתוח כזה יתבצע במצב בו הגידול הסרטני חדר לתוך השריר או שהממדים שלו גדולים מדי כך שלא ניתן להסיר אותו בכריתה אנדוסקופית. לעתים הניתוח יתבצע במקרים בהם הגידול חזר לאחר טיפול תוך שלפוחיתי. לפני שיבצעו כל סוג של ניתוח יתבצעו מספר בדיקות שונות בהן יבדקו את המצב הבריאותי הכללי של המטופל על מנת לוודא שההרדמה והניתוח לא יסכנו אותו.

  1. טיפול כימי (כימותרפיה)

כימותרפיה היא שיטת טיפול בה ניתן להרוס את התאים הסרטניים על ידי תרופות כימיות שונות. ניתן לטפל בסרטן שלפוחית השתן על ידי שני סוגים של כימותרפיה.

הסוג הראשון הוא כימותרפיה אינטרה וזיקולארית הניתנת לשלפוחית. בשיטה זו התרופות יוצרות מגע ישיר עם התאים הסרטניים ופועלות להריסתם. מאחר שמדובר בטיפול מקומי הוא כולל פחות תופעות לוואי כלליות כמו נשירת שיער, בחילות והקאות. הטיפול בסוג זה יתאים רק לגידול שאינו חודר שריר. בדרך כלל הטיפול יתבצע על חולים בשלב מוקדם לאחר ניתוח.

הסוג השני הוא כימותרפיה הניתנת בעירוי לווריד. בשיטה זו נעשה שימוש בתרופות אנטי סרטניות שנעות במחזור הדם ומגיעות לתאים הסרטניים הפזורים בגוף. בדרך כלל הטיפול יתבצע במצב שהגידול התפשט מחוץ לשלפוחית או במידה שהוא חזר לאחר טיפול ראשוני. ניתן לטפל בשיטה זו גם לפני ניתוח או לאחר ניתוח וגם לפני טיפול בקרינה.

  1. טיפול בקרינה (רדיותרפיה)

בטיפול בקרינה משתמשים בקרני רנטגן בעוצמה גבוהה, על מנת להשמיד את התאים הסרטניים בלי לגרום נזק משמעותי לתאים הבריאים. בדרך כלל קרינה ניתנת בשילוב עם כימותרפיה מערכתית לטיפול בסרטן שלפוחית השתן. לעתים בוחרים לטפל בקרינה גם לאחר ניתוח.

  1. אימונותרפיה

אימונותרפיה היא שיטה בה מסייעים למערכת החיסונית של הגוף לזהות תאים סרטניים ולתקוף אותם. ניתן לטפל באימונותרפיה הן באופן מקומי והן באופן סיסטמי לכלל הגוף. הטיפול המקומי הוא טיפול בו מחדירים לשלפוחית השתן תכשיר בשם BCG. תכשיר זה הוא תכשיר חיידקי שחפת מוחלשים. הטיפול הסיסטמי לכלל הגוף הוא טיפול בו התרופות רותמות את מערכת החיסון של הגוף לתקוף את הגידול על ידי אתרי קישור על התא הגידולי או על התא החיסוני.

  1. טיפול ביולוגי

מחקרים רפואיים הביאו לידי ביטוי מנגנונים מולקולריים שאחראיים על התפתחות הגידול. בעקבות כך פותחו מגוון תרופות שמנטרלות את פעילותם של מנגנונים אלה. לדוגמא, תרופה שפועלת נגד החלבונים הנמצאים על גבי התאים הסרטניים. קיימים סוגים שונים של טיפולים ביולוגיים אשר כל אחד מהם פועל אחרת.

המרכז לטיפול ואבחון דלקת בדרכי השתן

המרכז לטיפול ואבחון דלקת בדרכי השתן מתמחה במתן מידע בתחום טיפול ואבחון דלקת בדרכי השתן, כל מה שרציתם לדעת על טיפול ואבחון דלקת בדרכי השתן. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.

אז מה היה לנו בכתבה:

072-3972332
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!