הסיכון וההתמודדות עם אבנים בדרכי השתן

טיפול ואבחון דלקת בדרכי השתן זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לטיפול ואבחון דלקת בדרכי השתן !

אבנים בדרכי השתן
אבנים בדרכי השתן

אבנים בדרכי השתן היא תופעה שבה נוצרים גבישים בדרכי השתן. הגבישים נוצרים ממינרלים שונים ועשויים להגיע לגודל של כדור גולף ולחסום את דרכי השתן.

באדם הבריא ישנו מנגנון מיוחד שמונע את ההיווצרות של האבנים אך במקרים מסוימים הגבישים עשויים להיווצר ולהוביל למגוון של תסמינים קליניים שעליהם ניתן למנות הופעה של דלקת בדרכי השתן.

הסוגים השונים של אבנים בדרכי השתן

הרוב המוחלט של האבנים נקראות אבני סידן. אבנים אלו נפוצות יותר בקרב גברים ומופיעות בשכיחות גבוהה במיוחד באנשים בעשור השלישי או הרביעי לחייהם.

כחמישים אחוז מהחולים יפתחו אבנים נוספות בטווח של עד עשר שנים מהופעת האבנים הראשונות. הסוג השכיח הנוסף של האבנים (מהווה בין חמישה לעשרה אחוז מהמקרים) נקרא Uric stones.

הסוגים האחרים הנדירים יותר נקראים struvite stones  (עד חמישה אחוז מכלל המקרים) ששכיח יותר בקרב נשים ומופיע על רקע של זיהום ו- cysteine stones (עד אחוז אחד בלבד מהמקרים).

התסמינים של אבנים בדרכי השתן

ברוב המקרים האבנים לא גורמות לשום תסמינים קליניים מסוג כלשהו. עם זאת, ברגע שהאבן גדולה מספיק ומתחילה לחסום את דרכי השתן התסמינים יכולים להיות למשל כאבים במותן, בחילות, הקאות, הופעה של דם בשתן, צמרמורות, עצבנות ובמידה ומתרחש זיהום יתלווה לתסמינים גם חום.

אבנים בכליות על רקע דלקות שתן

האבנים בשתן בכליות יכולות להיווצר על רקע של מגוון מצבים שונים. בין היתר הן יכולות להיווצר על רקע של חמצת באבובית הכליה, על רקע של צריכת מזונות מסוימים בעודף, על רקע של הפרעות תורשתיות מסוימות ועוד.

במקרים מסוימים האבנים נוצרות על רקע של זיהום בשתן שנגרם על ידי חיידק בשם פרוטאוס. החיידק הספציפי הזה שיכול לגרום לדלקת בשתן מפרק את האוריאה ובכך מייצר מרכיבים ליצירת אבנים מסוג struvite.

בהתאם לכך נשים שסובלות מדלקות שתן חוזרות על רקע של הזיהום הספציפי הזה נמצאות בסיכון מוגבר לפתח אבנים בדרכי השתן.

מעבר לכך, מאחר והטיפול האנטיביוטי הוא הקו הטיפולי המומלץ לטיפול בדלקות בשתן, הרי שבמצבים מסוימים האנטיביוטיקה גורמת לחיסול של החיידקים המתחרים של הפרוטאוס ובעקבות כך הוא מצליח לשגשג ביתר.

לפיכך ישנה חשיבות עליונה לאבחן את הגורם החיידקי שהוביל לזיהום בדרכי השתן שכן לא כל סוג של אנטיביוטיקה מתאים למיגור של כל סוג חיידק. כמו כן זוהי בין היתר הסיבה בגינה חל איסור מוחלט ליטול אנטיביוטיקה ללא מרשם רופא על דעת החולה עצמו.

דלקת בשתן על רקע של אבנים בדרכי השתן

כל חסימה של דרכי השתן יכולה לבוא לידי ביטוי בדלקת בשתן. במקרים מסוימים החסימה נגרמת בשל הגדלה של הרחם בזמן ההיריון, במקרים מסוימים היא נגרמת בשל הגדלה שפירה של הערמונית אך בחלק לא מבוטל מהמקרים היא נגרמת בעקבות חסימה של אבן בדרכי השתן.

במקרים בהם נוצרות אבנים בדרכי השתן בדגש על חסימה של אגן הכליה, החולים נמצאים בסיכון מוגבר לסבול ממצב שנקרא פיילונפריטיס קסנטוגרנולמטוטי. במצב זה מתרחש הרס מוגלתי כולל של הכליה ואין מנוס מלהסיר את הכליה בניתוח.

לסיכום

יחסי הגומלין בין אבנים בדרכי השתן הם יחסים מורכבים. מצד אחד אבנים בדרכי השתן עלולות להוביל להיווצרות של דלקת בדרכי השתן ומצד שני דלקת בשתן עלולה להוביל להיווצרות של אבנים בדרכי השתן.

בהתאם לכך בכל מקרה שבו מופיעים התסמינים האופייניים ישנו צורך לגשת לקבלת טיפול בהקדם האפשרי על מנת להימנע מהופעה של הבעיות המשניות למחלה המרכזית ובכל מקרה חשוב להיות ערים לקשרים אלו.

המרכז לטיפול ואבחון דלקת בדרכי השתן

המרכז לטיפול ואבחון דלקת בדרכי השתן מתמחה במתן מידע בתחום טיפול ואבחון דלקת בדרכי השתן, כל מה שרציתם לדעת על טיפול ואבחון דלקת בדרכי השתן. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.

אז מה היה לנו בכתבה:

072-3972332
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!