מהי דלקת חריפה בשתן?

טיפול ואבחון דלקת בדרכי השתן זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לטיפול ואבחון דלקת בדרכי השתן !

סובלת מבריחת שתן? אולי מדובר בדלקתבאופן כללי דלקת היא פעולת נגד שמפעילה מערכת החיסון כנגד גורמים מזהמים, גירויים מסוימים או פציעות כשסך הכול נהוג לסווג את כל סוגי הדלקות לשני סוגים מרכזיים: דלקת אקוטית או דלקת חריפה (infection) ודלקת כרונית (inflammation). הכוונה בדלקת חריפה או דלקת אקוטית היא לדלקת קצרת מועד הבאה לידי ביטוי בתסמינים הקלאסיים של דלקת ואילו דלקת כרונית היא מצב שבו הגוף לא מסוגל להתגבר באופן מלא על מחולל הדלקת ולפיכך היא ממשיכה להתקיים על אש נמוכה ועצם קיומה הופך לנטל על הגוף.

סוגים שונים של דלקת חריפה בדרכי השתן

דלקת חריפה בדרכי השתן יכולה לפגוע בכל אדם שהוא, בכל גיל ובכל מגדר אך נהוג לסווג את אוכלוסיות החולים לשתי קבוצות מרכזיות להלן:

  • דלקת פשוטה בדרכי השתן – הכוונה היא לדלקת שפגעה בדרכי השתן של אדם בריא שאינו מאושפז ושאינו סובל ממום בדרכי השתן שיש בו כדי להגדיל את הסיכוי להיווצרות הדלקת. כמו כן דלקת פשוטה בדרכי השתן לא פוגעת בנשים הרות.
  • דלקת מורכבת בדרכי השתן – הכווה היא לדלקת שפוגעת בכל מי שלא עונה על כל הקריטריונים של דלקת פשוטה בדרכי השתן: דלקת שפוגעת באדם הנמצא באשפוז, דלקת הפוגעת באישה הרה, דלקת הפוגעת בילד הסובל מרפלוקס של דרכי השתן ועוד.

דלקת חריפה בדרכי השתן מול דלקת כרונית

חשוב מאוד להבחין בין דלקת חריפה לבין דלקת כרונית בדרכי השתן. להלן כמה מושגים חשובים שיש להזכיר בהקשר זה:

  • הדבקה חוזרת או Re-infection – הכוונה היא לדלקת בדרכי השתן שהופיעה זמן קצר לאחר ההחלמה מהאירוע הקודם של דלקת בדרכי השתן. לרוב מדובר בזוג אירועים תוך חצי שנה או שלושה אירועים בטווח של שנה אחת.
  • Bacterial persistence – במקרים מסוימים ישנו מקור קבוע לחיידקים הממוקם בתוך דרכי השתן כמו לדוגמה במקרה שבו מקור הזיהום באבן התקועה בדרכי השתן. במקרה הזה הזיהום החוזר הוא לא זיהום חדש אלא זיהום מאותו המקור.
  • דלקת שלא חפה חרף הטיפול המיטבי או Unresolved infection – הכוונה היא לדלקת הנובעת כתוצאה מעמידות החיידק לטיפול האנטיביוטי. במקרים מסוימים מדובר בחיידק שהיה עמיד מלכתחילה, אך אין זה מן הנמנע שהעמידות תתפתח במהלך הטיפול.
  • דלקת חוזרת או Recurrent infection – הן Bacterial persistence והן Re-infection  הן צורות של דלקות חוזרות, כלומר דלקות שחזרו והתפתחו לאחר שהאירוע הקודם חלף.
  • דלקת אקראית או Sporadic infection – אירוע של דלקת בדרכי השתן שלא קדם לו אירוע אחר של דלקת בדרכי השתן במהלך חצי השנה האחרונה או לא יותר משני זיהומים במהלך השנה האחרונה.

חשיבות המעקב אחרי דלקות בדרכי השתן

ברגע שבו מתפתח האירוע הראשון של דלקת בדרכי השתן, יש להשאיר את החולה במעקב ולהנחות אותו לדווח לרופא המטפל בו על כל חזרה של המחלה או על כל שינוי בתסמינים וזאת כיוון שדלקת חריפה בדרכי השתן יכולה להפוך במהלך הזמן לדלקת כרונית בדרכי השתן. כמו כן במקרים שבהם המחלה מתפרצת לעתים תכופות יתר על המידה, יש להתניע תהליך של בירור רפואי שכן מדובר בתופעה שיש למגר במהירות האפשרית (לפני שתהפוך לכרונית).

המרכז לטיפול ואבחון דלקת בדרכי השתן

המרכז לטיפול ואבחון דלקת בדרכי השתן מתמחה במתן מידע בתחום טיפול ואבחון דלקת בדרכי השתן, כל מה שרציתם לדעת על טיפול ואבחון דלקת בדרכי השתן. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.

אז מה היה לנו בכתבה:

072-3972332
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!