דלקת כרונית בדרכי השתן

טיפול ואבחון דלקת בדרכי השתן זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לטיפול ואבחון דלקת בדרכי השתן !

דלקת בדרכי השתן ושלשוליםדלקת בדרכי השתן היא תופעה שכיחה ביותר כשלמעשה 30% מהנשים חוות לכל הפחות אירוע יחיד של זיהום בדרכי השתן במהלך חייהן. דלקות חוזרות בדרכי השתן אמנם נחשבות לנדירות יותר, אך כיום ידוע כי בין 6-10% מאוכלוסיית הנשים צפויות לסבול מדלקות חוזרות ונשנות בדרכי השתן.

דלקת חוזרת בדרכי השתן היא תופעה הנחלקת לשני תת סוגים להלן:

  • הדבקה חוזרת לאחר החלמה – הכוונה היא לדלקת שחזרה אחרי שהמטופל החלים. בדרך כלל הכוונה היא לזוג זיהומים במסגרת זמנים בת חצי שנה או שלוש דלקות בדרכי השתן לכל הפחות במהלך שנה אחת.
  • הישארות חיידק בדרכי השתן – כאשר ישנו מקור קבוע לחיידקים בדרכי השתן כמו לדוגמה אבן גדולה בדרכי השתן, החיידק עלול להישאר באזור ועלול להיווצר זיהום חוזר על רקע אותו מקור ראשוני. כמו כן במקרים מסוימים המטופל לא מסיים את הטיפול האנטיביוטי ובעקבות כך לא כל אוכלוסיית החיידקים בדרכי השתן ממוגרת ומאותו גרעין אוכלוסייה שנותר באזור, מתפתחת אוכלוסייה חדשה, הזיהום מכה שנית והתגובה הדלקתית מתפרצת שוב במלוא עוצמתה.

גורמי הסיכון לסבול מדלקת שתן כרונית

כיום ידוע כי ישנם מספר גורמים שיש בהם כדי להעלות את הנטייה לחלות בדלקת בדרכי השתן כרונית. באופן עקרוני די בקיומו של גורם אחד בשביל להגדיל את הסיכוי לחלות במחלה, אך כאשר נוכחים שני גורמים ואף יותר מכך, הסיכון כבר גבוה במיוחד. להלן כמה גורמים מרכזיים שיש בהם כדי להגדיל את הסיכוי לחלות בדלקת כרונית בדרכי השתן:

  • קיום יחסי מין – הקשר בין דלקות בדרכי השתן לבין קיום יחסי מין הוא חד משמעי. נשים שלא סבלו במהלך הילדות שלהן מדלקות בדרכי השתן, מתחילות עם תחילת הפעילות המינית לסבול מדלקות חוזרות. עלייה בשכיחות הדלקות עם התחלת הפעילות המינית תוארה במחקרים רבים מאוד ונמצא כי בין שבעים וחמישה אחוז לשמונים וחמישה אחוז מהדלקות מתרחשות תוך יממה אחת בלבד מקיום יחסי המין. ההשערה היא כי בזמן החדירה, מתרחשת העברה של חיידקי צואה לדרכי השתן.
  • מבנה משטח תאי האפיתל – נמצא כי הנטייה לדלקות חוזרות בדרכי השתן נגרמת בין היתר בשל מבנה תאי האפיתל בשלפוחית השתן, הגורם לפתוגנים להיצמד ביתר קלות לתאים. למעשה בקרב נשים הסובלות מדלקות שתן כרוניות, ניתן באמצעות בדיקה פשוטה יחסית לזהות את ההרכב התאי הספציפי המקל על ההיצמדות של חיידקי הצואה E.coli, הגורמים לרוב המוחלט של הדלקות בדרכי השתן.
  • אי הקפדה על היגיינה – מאחר וברוב המוחלט של המקרים הדלקת מתפתחת על רקע נדידה של חיידקי צואה לפתח השופכה, הרי שאי הקפדה על היגיינה עשוי להגדיל עד מאוד את הסיכוי להתפתחות של דלקת שתן חוזרת. כך לדוגמה ישנן ילדות קטנות, תינוקות ופעוטות ממין נקבה הסובלות מדלקות חוזרות בשתן על רקע העובדה שניגוב הישבן מתבצע מכיוון פי הטבעת לכיוון הנרתיק. באופן זה למעשה מסייעים לחיידקי הצואה לעשות את דרכם לפתח השופכה.
  • מום אנטומי – בקרב ילדים שסובלים מדלקות שתן חוזרות ובעיקר בבנים, יש להעלות את החשד לקיום מום אנטומי מסוים בדרכי השתן. ישנם מומים אנטומיים רבים שיכולים להגדיל את הסיכוי ללקות בדלקות שתן חוזרות בדגש על רפלוקס בדרכי השתן.
  • חסימה בדרכי השתן – הכוונה היא בעיקר לאבנים בדרכי השתן או להגדלה שפירה של הערמונית. ממצאים אלה עשויים לגרום לבעיות השתנה, להישארות השתן בשלפוחית השתן ולהתפתחות של חיידקים בדרכי השתן לעתים תכופות.

כיצד ניתן לטפל בדלקות שתן כרוניות?

הטיפול בדלקות שתן כרוניות משתנה בהתאם לגיל המטופל, בהתאם לטיפולים בהם התנסה עד כה, בהתאם לאטיולוגיה של הבעיה ועוד. כך לדוגמה במקרים מסוימים יהיה צורך לעשות שימוש במינונים נמוכים של אנטיביוטיקה על מנת למנוע את ההיצמדות הראשונית של החיידקים לדרכי השתן בעוד שבמקרים החמורים ביותר, לא יהיה מנוס מלעבור ניתוח לתיקון המום האנטומי ממנו סובל המטופל. כמו כן על ידי הקפדה מרבית על היגיינה, ניתן למזער מאוד את הסיכון לדלקות שתן כרוניות בנשים הסובלות מתופעה זו.

מאחר ודלקות חוזרות בדרכי השתן עלולות להיות לא רק בלתי נעימות לא אף מסוכנות, בעיקר בגילאים צעירים. יש לעשות מאמצים לטפל בתופעה בשלב מוקדם ככל האפשר.

המרכז לטיפול ואבחון דלקת בדרכי השתן

המרכז לטיפול ואבחון דלקת בדרכי השתן מתמחה במתן מידע בתחום טיפול ואבחון דלקת בדרכי השתן, כל מה שרציתם לדעת על טיפול ואבחון דלקת בדרכי השתן. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.

אז מה היה לנו בכתבה:

072-3972332
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!