דלקת בדרכי השתן בגיל המבוגר

טיפול ואבחון דלקת בדרכי השתן זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לטיפול ואבחון דלקת בדרכי השתן !

גיל הזהב
גיל הזהב

דלקת בדרכי השתן היא מחלה שכיחה מאוד שיכולה להופיע בכל גיל שהוא, החל מהלידה וכלה בזקנה. מדובר על מחלה שנגרמת בשל חדירה של חיידקים לדרכי השתן הסטריליות ושגשוג שלהם.

המחלה פוגעת בנשים בשכיחות גבוהה יותר משהיא פוגעת בגברים בשל המבנה האנטומי הנשי שמקל על חדירת החיידקים לפתח השופכה.

תסמיני המחלה

התסמינים של המחלה מגוונים מאוד ולא תמיד כל התסמינים יופיעו בחולה. כמו כן דרגות החומרה של התסמינים שונות מאוד ומשתנות בהתאם למיקום הפגיעה, בהתאם לחיידק שחולל את המחלה, בהתאם לחומרת הדלקת ועוד.

כך למשל התסמין הנפוץ ביותר של דלקת שפוגעת רק בשלפוחית השתן ובדרכי השתן הוא תחושת צריבה בזמן מתן שתן ואילו התסמין המוכר ביותר של דלקת שמערבת את הכליות הוא הופעה של חום גבוה. בנוסף לכך התסמינים יכולים לכלול השתנה תדירה מאוד, תחושת דחיפות להטיל שתן, כאבי גב, כאבים במותן, כאבים בבטן התחתונה, בחילות והקאות ועוד.

חשוב לציין בנקודה זו שבמקרים מסוימים המחלה לא באה לידי ביטוי בשום תסמינים ומצב זה נקרא בקטריוריה אסימפטומטית.

האם מדובר על מחלה מסוכנת?

בדרך כלל המחלה לא מסוכנת אך במצבים מסוימים היא עלולה להיות מסוכנת ואף קטלנית. למעשה בדגש על קשישים שחולים בסוכרת עלולים לסבול מסיבוכים רבים של המחלה בין היתר על רקע היחלשות של מערכת החיסון.

זיהום בדרכי השתן בקרב קשישים עלול לגרום לא אחת לזיהום דם שעלול להוביל לפגיעה במערכת העצבים המרכזית ובלב. כיום ידוע כי זיהום של דרכי השתן הוא הזיהום השכיח ביותר בקרב קשישים לצד דלקת ריאות.

חוסר שליטה על היציאות

בגיל המבוגר קיימת שכיחות גבוהה יותר של מצבים שבהם החולה מאבד את השליטה על היציאות. בעקבות כך קשישים רבים נאלצים ללבוש חיתול ועקב כך חשופים יותר לחדירה של חיידקים דרך פתח השופכה.

אובדן השליטה על היציאות יכול להיגרם כתוצאה ממגוון רחב ביותר של מצבים שכוללים בין היתר את מחלת האלצהיימר, שבץ מוחי ועוד.

הכנסת קטטר

ישנם מגוון של מצבים שעלולים להוביל לאצירת שתן שמחייבים הכנסה של קטטר בקרב קשישים. הכנסה של קטטר מגדילה בצורה משמעותית את הסיכון לחלות בדלקת של דרכי השתן.

צניחת שלפוחית

צניחת שלפוחית השתן היא מצב שכיח יחסית בגיל המבוגר. בעקבות צניחת השלפוחית נוצרים קשיים בריקון מלא של השלפוחית והשתן שלא מתרוקן יכול להוות קרקע מוצלחת להתרבות של חיידקים.

הגדלה של הערמונית

הגדלה שפירה של הערמונית היא תופעה טבעית שמתרחשת בקרב קשישים רבים. במקרים רבים הערמונית חוסמת את דרכי השתן ומובילה לאצירת שתן כרונית שמעלה את הסיכון ללקות בזיהום של דרכי השתן.

אחד הדברים הראשונים שיש לבדוק במבוגרים שסובלים מדלקות שתן חוזרות ונשנות הוא את גודל הערמונית ובמידה ואכן מדובר על מצב שבו הערמונית מוגדלת, ישנה חשיבות רבה לטיפול בערמונית על ידי תרופות להקטנת הבלוטה במקביל לטיפול האנטיביוטי.

היחלשות של מערכת החיסון

בקרב קשישים היכולת להתמודד עם זיהומים הולכת ופוחתת בעקבות מגוון גורמים שביניהם ניתן למנות מחלות כרוניות, תת תזונה ועוד. ככל שהמערכת החיסונית חלשה יותר, כך הסיכון לחלות בזיהום של דרכי השתן גדול יותר.

בעיות הורמונליות

השינויים ההורמונליים שמתרחשים בקרב קשישות שבאים לידי ביטוי בדרך כלל בהפרשה מועטה של אסטרוגן מגדילים אף הם את הסיכון לחלות בדלקת בדרכי השתן. בין היתר הירידה בהפרשת אסטרוגן מובילה לירידה ברמת החומציות של השתן מה שמקל על החיידקים להתרבות ולשגשג.

המרכז לטיפול ואבחון דלקת בדרכי השתן

המרכז לטיפול ואבחון דלקת בדרכי השתן מתמחה במתן מידע בתחום טיפול ואבחון דלקת בדרכי השתן, כל מה שרציתם לדעת על טיפול ואבחון דלקת בדרכי השתן. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.

אז מה היה לנו בכתבה:

072-3972332
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!