דלקת בשתן בילדים

טיפול ואבחון דלקת בדרכי השתן זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לטיפול ואבחון דלקת בדרכי השתן !

דלקת בשתן בקרב ילדות
דלקת בשתן בקרב ילדות

דלקת בדרכי השתן או דלקת בשתן בשפת היומיום היא מחלה שנגרמת בעקבות חדירה של חיידקים לדרכי השתן.

במקרים נדירים מאוד החדירה של החיידקים לדרכי השתן מתרחשת דרך מחזור הדם אך ברוב המוחלט של המקרים החדירה מתבצעת דרך פתח השופכה. מאחר ופתח השופכה בנקבות סמוך מאוד לפי הטבעת, הרי שהמחלה מופיעה בשכיחות גבוהה יותר בקרב נקבות מאשר בקרב זכרים והדבר נכון לגבי נשים בדיוק כפי שהוא נכון בקרב תינוקות ממין נקבה, ילדות ופעוטות ממין נקבה.

השכיחות של המחלה בקרב ילדים

בקרב ילדות המחלה מופיעה בשכיחות של שלושה עד חמישה אחוזים ושני שליש מהחולות יסבלו מאפיזודה נוספת אחת לפחות של המחלה תוך שנה וחצי מההתפרצות הראשונית.

שיא ההיארעות של המחלה בקרב בנות מתרחש בסביבות הגמילה מחיתולים. בקרב בנים לעומת זאת המחלה מופיעה בשכיחות של אחוז אחד בלבד ומתרחשת לרוב עד גיל שנה אחת.

יש לציין כי בקרב תינוקות שאינם נימולים שכיחות המחלה גבוהה יותר וכן קיימת שכיחות גבוהה של המחלה בקרב ילדים שסובלים מרפלוקס של דרכי השתן.

הגורמים למחלה

שמונים אחוז מהמקרים של דלקת בשתן מתרחשים בעקבות זיהום של חיידקי E-Coli שנמצאים בילדים כמו גם במבוגרים באופן שגרתי במעיים.

הנדידה של החיידקים למערכת השתן יכולה להיגרם בעקבות ניגוב של הישבן מכיוון פי הטבעת לכיוון הנרתיק בבנות למשל או על ידי נדידה של חיידקי מעיים לכיוון פתח השופכה בעקבות חוסר הקפדה על החלפת חיתול למשל.

בניגוד למה שנהוג לחשוב, המחלה לא מועברת על ידי ישיבה על אסלה בשירותים ציבוריים או על ידי ישיבה על אסלה לאחר שישב עליה אדם אחר שחולה במחלה.

התסמינים של דלקת בדרכי השתן בילדים

  • עד גיל חודשיים – במידה והמחלה מתפרצת בין הלידה לגיל חודשיים היא תבוא לידי ביטוי בחוסר עלייה במשקל או אפילו בירידה במשקל במקרים מסוימים, בהופעה של חום גבוה או נמוך, בהקאות, בכי ללא הסבר, חוסר שקט, צהבת יילודים מתמשכת ועוד.
  • בין גיל חודשיים לגיל שנתיים – בנוסף לתסמינים שמאפיינים דלקת בדרכי השתן שפוגעת בתינוקות עד גיל חודשיים עלולים להתווסף בקבוצת הגיל הזו תסמינים נוספים שכוללים בין היתר כאבי בטן, חוסר שקט בזמן מתן שתן, שתן בעל ריח חריף מאוד ולא נעים ושלשולים.
  • בין גיל שנתיים לגיל חמש שנים – בקרב קבוצת הגיל הזו בנוסף לכל התסמינים שצוינו לעיל עלולה להופיע השתנה תכופה ותדירה, עלולות להופיע תלונות על צריבה או כאבים בזמן מתן שתן וכן עלולה להופיע תופעה של בריחת שתן.
  • מעל גיל חמש – בקרב ילדים מעל גיל חמש עלולים להופיע כאבים באזור הגב או המותן, תחושת צריבה חזקה בזמן הטלת שתן, הטלת שתן תדירה וקושי גדול להגיע לשירותים בזמן כדי להטיל שתן.

האם מדובר על מחלה מסוכנת?

מעבר לפגיעה באיכות החיים של הילד ישנה סכנה של הצטלקות של רקמת הכליה בעקבות דלקות חוזרות ונשנות (תופעה זו נקראת דלקת שתן חוזרת). למעשה ככל שגיל ההופעה הראשוני של המחלה מוקדם יותר, כך הסיכון להצטלקות של הכליה גבוה יותר ועל כן לא מדובר על מחלה יש להקל בה ראש. כמו כן דלקת שתן חוזרת יכולה להעיד על מום מולד מסוים כמו למשל על רפלוקס של דרכי השתן.

מניעת הדלקת בקרב ילדים ובכלל

אמנם אין חיסון למחלה, אך בהחלט ניתן להקפיד על מגוון התנהגויות שיש בהן כדי להפחית את הסיכון לחלות בדלקת בדרכי השתן בילדים.

בין היתר יש להקפיד על ניגוב הישבן מכיוון הנרתיק לכיוון פי הטבעת, לעודד את הילדים שלא להתאפק וללכת להתרוקן בשירותים בזמן שהם חשים צורך בכך מבלי להמתין, לשמור על היגיינה גבוהה בדגש על אזור הנרתיק, פתח השופכה, פי הטבעת ואזור חיץ הנקבים ועוד.

בכל מקרה של הופעת התסמינים האופייניים שהוזכרו לעיל ישנה חשיבות עליונה לגשת במהירות האפשרית על מנת לבצע בדיקות שתן ועל מנת להגיש לחולים טיפול אנטיביוטי בהקדם האפשרי.

המרכז לטיפול ואבחון דלקת בדרכי השתן

המרכז לטיפול ואבחון דלקת בדרכי השתן מתמחה במתן מידע בתחום טיפול ואבחון דלקת בדרכי השתן, כל מה שרציתם לדעת על טיפול ואבחון דלקת בדרכי השתן. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.

אז מה היה לנו בכתבה:

072-3972332
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!