דלקת בשתן וסיכוי הדבקה

טיפול ואבחון דלקת בדרכי השתן זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לטיפול ואבחון דלקת בדרכי השתן !

הידבקות בדלקת בשתן
הידבקות בדלקת בשתן

דלקת בשתן או יותר נכון דלקת בדרכי השתן היא דלקת שנגרמת בעקבות חדירה של חיידקים לדרכי השתן ושגשוג של החיידקים בדרכי השתן.

באדם הבריא דרכי השתן לא מכילות חיידקים כלל ובמקרים בהם מתרחשת חדירה של חיידקים ומתחיל שגשוג של חיידקים, הדבר יבוא לידי ביטוי בתגובה דלקתית שמתאפיינת במגוון רחב של תסמינים כפי שנפרט במאמר זה.

בין 50-80 אחוז מהנשים בעולם יחוו לפחות אפיזודה אחת של המחלה ובין 20-30 אחוז מהחולות יחוו לפחות אפיזודה אחת נוספת של דלקת בדרכי השתן. בקרב ילדות המחלה מופיעה בשכיחות של שלושה עד חמישה אחוזים ושני שליש מהבנות יחוו לפחות אפיזודה אחת נוספת של הדלקת תוך שנה וחצי.

התסמינים של דלקת בדרכי השתן

התסמינים של דלקת בדרכי השתן משתנים מאוד בין חולה לחולה. במידה והמחלה פוגעת בשלפוחית השתן ובדרכי השתן התחתונות (מצב זה נקרא ציסטיטיס) הדלקת יכולה לבוא לידי ביטוי בכאבים או בצריבה בעת מתן שתן, בתחושה של צורך דחוף להתרוקן ללא קשר למידת המלאות של השלפוחית, תחושת התרוקנות לא מספקת, הטלת שתן באופן תדיר, כאבים באזור האגן ועוד.

במידה והמחלה מערבת את הכליות עלולים להופיע תסמינים שכוללים חום גבוה, כאבי גב, הקאות, בחילות, צמרמורות ועוד.

באופן עקרוני מדובר על קשת רחבה ביותר של תסמינים. כך למשל ישנם חולים שיכולם שלא לסבול מתסמינים כלל חרף הזיהום החיידקי (מצב זה נקרא בקטריוריה אסימפטומטית) ואילו חולים אחרים יכולים לסבול מזיהום חריף שיוביל להרס של הכליה.

כיצד מגיעים החיידקים לדרכי השתן?

ברוב המוחלט של המקרים החיידקים חודרים לדרכי השתן מכיוון פתח השופכה. הסיבה לכך שנשים סובלות מהמחלה בשכיחות גבוהה פי חמש מאשר גברים נעוצה בעובדה שפתח השופכה הנשי ממוקם בסמיכות רבה לפי הטבעת.

אי לכך בכל פעם שאישה מקיימת יחסי מין מתרחשת חדירה של חיידקים לפתח השופכה. כמו כן במידה והאישה נוהגת לנגב את הישבן לאחר יציאה מכיוון פי הטבעת לכיוון הנרתיק, הרי שגם אז היא מגדילה את הסיכון שלה לחלות במחלה.

האם מדובר על מחלה מדבקת?

מאחר ומדובר על מחלה שמערבת את דרכי השתן ובאה לידי ביטוי בכאבים בזמן השתנה, הרי שישנם רבים שמאמינים כי מדובר על מחלת מין.

עם זאת, למרות שאכן קיום יחסי מין בדגש על קיום יחסי מין עם פרטנרים רבים מעלה את הסיכון לחלות בדלקת בשתן בקרב נשים, הרי שלא מדובר על מחלת מין.

המחלה לא מועברת מאדם חולה לאדם בריא בשום צורה או אופן אלא על ידי חדירה של חיידקים שבאופן טבעי ממוקמים במעי האנושי שפשוט מוצאים את דרכם לפתח השופכה וממנו עושים את דרכם במעלה דרכי השתן.

כיצד ניתן למנוע את המחלה?

הכלל החשוב ביותר למניעת המחלה הוא להקפיד על היגיינה אישית. ישנה חשיבות עליונה להקפיד על ניגוב הישבן מכיוון הנרתיק לכיוון פי הטבעת וכן להקפיד על מקלחת יומית תוך הקפדה על ניקיון פי הטבעת וחיץ הנקבים. כמו כן במידה והמחלה מופיעה באופן כרוני, חשוב לנסות ולהתחקות אחר הגורם למהלך זה ולנסות לטפל בה.

בקרב נשים מסוימות המחלה חוזרת פעם אחר פעם בעקבות שימוש בדיאפרגמה או בקונדומים שמכילים קוטלי זרע  וישנם גברים שסובלים ממנה באופן כרוני בעקבות הגדלה שפירה של הערמונית שמובילה לחסימה של דרכי השתן.

כיצד מטפלים במחלה?

הטיפול היחיד שבכוחו להביא להחלמה מהמחלה הוא טיפול אנטיביוטי שכן המחלה נגרמת בראש ובראשונה על ידי חיידקים.

עם זאת ישנם טיפולים תומכים רבים שכוללים תכשירים המיועדים להביא להפחתה בחומרת התסמינים. בין היתר מדובר על משככי כאבים, תרופות להורדת החום ושימוש בתרופות שמיועדות לטיפול בתסמינים נוספים נפוצים אחרים כמו בצריבה שנלווית להטלת השתן למשל.

המרכז לטיפול ואבחון דלקת בדרכי השתן

המרכז לטיפול ואבחון דלקת בדרכי השתן מתמחה במתן מידע בתחום טיפול ואבחון דלקת בדרכי השתן, כל מה שרציתם לדעת על טיפול ואבחון דלקת בדרכי השתן. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.

אז מה היה לנו בכתבה:

072-3972332
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!