אבחון דלקת בשתן בעזרת צילום

טיפול ואבחון דלקת בדרכי השתן זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לטיפול ואבחון דלקת בדרכי השתן !

צילום דלקת בשתן
צילום דלקת בשתן

דלקת בדרכי השתן היא מחלה שנגרמת על ידי חיידקים שהצליחו לחדור לדרכי השתן ולשגשג בהן. היא פוגעת בנשים יותר מבגברים ובאה לידי ביטוי במגוון רחב ביותר של תסמינים כפי שנפרט במאמר זה.

ישנן מספר דרכים לאבחן את המחלה ומספר דרכים לטפל בחולים כשצילום של דרכי השתן משמש בעיקר לאבחון של מום מכני או אנטומי בדרכי השתן שמביא להופעה חוזרת ונשנית של המחלה ולפיכך לא מבוצע באופן שגרתי.

דלקת בדרכי השתן – נשים מול גברים

דלקת בדרכי השתן פוגעת בנשים בשכיחות גבוהה פי חמש מאשר בגברים. למעשה בין חמישים אחוז לשמונים אחוז מהנשים סובלות מהמחלה לפחות פעם אחת במהלך החיים ובמידה והיא הופיעה באישה פעם אחת, הרי שבקרב עשרים עד שלושים אחוז מהנשים היא תפגע פעם נוספת אחת לפחות.

השכיחות הגבוהה לא אופיינית רק לנשים כי אם גם לילדות. כך למשל בבנות היא פוגעת בשכיחות של שלושה עד חמישה אחוזים ובבנים היא פוגעת בשכיחות של אחוז אחד בלבד. באופן דומה לנשים, שישים ושישה אחוז מהבנות שסבלו מהתפרצות אחת של המחלה יסבלו מהתפרצות נוספו בטווח של עד שנה וחצי מההתפרצות הראשונה של הדלקת.

התסמינים של דלקת בדרכי השתן

המחלה יכולה לבוא לידי ביטוי במגוון רחב של תסמינים כשבמקרים מסוימים היא מופיעה ללא כל תסמין מורגש. התסמינים יכולים להיות חום גבוה, צריבה בעת מתן שתן, תחושה של צורך דחוף להתרוקן, הטלת שתן תדירה, כאבים בבטן התחתונה, באגן או במותן, חוסר נוחות באגן, הופעה של דם בשתן ועוד.

הגורמים לדלקת בשלפוחית השתן

ברוב המוחלט של המקרים של המחלה היא נובעת בעקבות חדירת חיידקי מעיים לדרכי השתן דרך פתח השופכה כשבשמונים אחוז מהמקרים מדובר על חיידקי E-Coli.

החיידקים יכולים לחדור לדרכי השתן בזמן קיום יחסי מין, בזמן ניגוב הישבן ועוד. כמו כן חולים מסוימים נמצאים בסיכון מוגבר לחלות במחלה ואף לסבול מסיכון מוגבר לחלות בה באופן כרוני בשל המבנה האנטומי שלהם, בשל הגנטיקה שלהם, בשל חוסר הקפדה על היגיינה אישית ועוד.

כך למשל ישנן בנות שפי הטבעת שלהן ממוקם בסמיכות רבה לפתח השופכה שלהן. באופן כזה לחיידקי המעיים ישנו צורך לעבור מרחק קצר בלבד כדי לנדוד מפי הטבעת לפתח השופכה ולפיכך הן נמצאות בסיכון מוגבר לחלות במחלה. באופן דומה בגברים שסובלים מהגדלה שפירה של הערמונית עלול להיווצר סיכון מוגבר לחלות במחלה על רקע של חסימת דרכי השתן שתאפשר לחיידקים לשגשג.

מום נוסף שמעלה את הסיכון לחלות בדלקת בדרכי השתן נקרא רפלוקס של דרכי השתן. מום זה מתגלה בקרב ארבעים עד חמישים אחוז מהילדים עם דלקת בדרכי השתן ובקרב חמישים עד שבעים אחוז בקרב התינוקות עד שנה שסובלים מדלקת זו.

מדובר על מצב שבו ישנו פגם במנגנון של מעבר השתן מהשופכן לכליה שגורם לכך שהשתן יכול לעבור מהשלפוחית לכליה (באדם הבריא השתן אמור לזרום אך ורק בכיוון אחד, מהכליה לכיוון השלפוחית).

מתי ישנו צורך לעשות צילום של דרכי השתן?

לא כל מקרה של דלקת בדרכי השתן מצריך צילום של דרכי השתן. עם זאת, במידה ומדובר על בעיה חוזרת ונשנית הרי שישנו צורך לבצע בירור בנוגע למקור הבעיה. כמו כן במידה והילד סובל מזיהום מאוד חריף של דרכי השתן, הרי שגם אז מומלץ לבצע את הצילום.

כיום בדרך כלל זיהום שמופיע לראשונה בבנים מוביל לצילום של דרכי השתן וזיהום שני אצל בנות מוביל לביצוע בדיקה זו.

חשוב להבין שלא מדובר על בדיקה שמיועדת לאבחן את קיום הדלקת אלא על בדיקה שמבוצעת לאחר שאובחנה הדלקת כדי לנסות ולהתחקות אחר הגורם שהוביל להתפרצות המחלה ולהבין האם מדובר על מום אנטומי כלשהו.

המרכז לטיפול ואבחון דלקת בדרכי השתן

המרכז לטיפול ואבחון דלקת בדרכי השתן מתמחה במתן מידע בתחום טיפול ואבחון דלקת בדרכי השתן, כל מה שרציתם לדעת על טיפול ואבחון דלקת בדרכי השתן. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.

אז מה היה לנו בכתבה:

072-3972332
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!