דלקת בשתן וכאבי גב

טיפול ואבחון דלקת בדרכי השתן זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לטיפול ואבחון דלקת בדרכי השתן !

כאבי גב ודלקת בשתןכאבי גב הם תסמין שאינו ספציפי כשהמשמעות היא שכאבי הגב יכולים להתפתח על רקע מגוון רחב ביותר של גורמים שונים. אי לכך, לא ניתן בכל מקרה שבו מתעוררים כאבי גב, לאבחן על סמך עצם קיום הכאבים מאיזו פתולוגיה סובל המטופל. עם זאת, כאשר מצרפים לכאבי הגב תסמינים נלווים נוספים, ניתן להעלות חשד מסוים לקיומה של מחלה זו או אחרת.

באופן עקרוני הכאב שמזוהה יותר מכל עם דלקת בדרכי השתן הוא כאב המופיע בזמן קיום יחסי מין בנשים או בזמן מתן שתן בנשים ובגברים. עם זאת, במקרים שבהם הדלקת הצליחה לפלוש לדרכי השתן העליונות, ייתכן כי יופיעו גם כאבים במותן ובגב התחתון, שלא בהכרח קשורים למועדי ההתרוקנות.

על מנת להבין טוב יותר באילו מקרים עלול להופיע כאב גב על רקע של דלקת בדרכי השתן, יש תחילה להכיר שני מושגים בסיסיים: פיילונפריטיס וציסטיטיס.

מה הם פיילונפריטיס וציסטיטיס על קצה המזלג?

  • צציסטיטיס, דלקת של שלפוחית השתן – דלקת המערבת אך ורק את דרכי השתן התחתונות ושלפוחית השתן.
  • פפיילונפריטיס דלקת המערבת את הכליות. הגורמים המגדילים את הסיכוי לחלות בפיילונפריטיס הם פגם אנטומי במערכת דרכי השתן, מחלות של בלוטת הערמונית, שלפוחית עצבנית, רפלוקס של דרכי השתן ומחלות של רקמת חיבור כמו לדוגמה זאבת אדמנתית מערכתית.

ציסטיטיס ופיילונפריטיס הם שני תת סוגים של דלקת בדרכי השתן כשתת סוגים נוספים הם לדוגמה דלקת חוזרת של דרכי השתן, דלקת מורכבת של דרכי השתן, דלקת פשוטה של דרכי השתן ועוד. החיידקים הגורמים לתגובה הדלקתית מגיעים ברוב המוחלט של המקרים לדרכי השתן דרך פתח השופכה כך שזיהום המערב את הכליות נחשב לחמור יותר וכמובן שגם לנדיר יותר בהשוואה לזיהום המערב את דרכי השתן התחתונות ושלפוחית השתן בלבד.

התסמינים הנלווים לכאבי הגב בפיילונפריטיס

התסמינים הקלאסיים של דלקת בדרכי השתן לא כוללים כאבי גב שכן כפי שציינו, כאבי גב אופייניים לצורה הנדירה יותר של דלקת בדרכי השתן, שבה קיימת גם מעורבות כלייתית. התסמינים הקליניים הקלאסיים של דלקת בדרכי השתן הם לדוגמה תכיפות בהשתנה, היסוס בעת מתן שתן, אי נוחות באזור האגן ולעתים אף יופיע דם בשתן.

במצבים בהם קיימת מעורבות שאינה חמורה של הכליות, ייתכן כי החולה יסבול מחום נמוך ומכאבים במותן או בגב. במקרים בהם מדובר בפיילונפריטיס חמורה, בדרך כלל החולה יסבול מחום גבוה, בחילות, כאבים חזקים במותן ובגב התחתון והקאות.

בדרך כלל כאשר קיימת מעורבות כלייתית, התסמינים יתפתחו בצורה יותר מהירה ולאו דווקא ילוו בתסמינים הקשורים בצורה הקלאסית של דלקת בדרכי השתן. ברוב המקרים החום הגבוה הוא המאפיין המרכזי המבדיל בין דלקת מסוג ציסטיטיס לבין פיילונפריטיס.

כיצד ניתן לטפל בכאבי גב על רקע דלקת בדרכי השתן?

מאחר ומקור כאבי הגב במקרה הזה הוא הזיהום שפגע בכליות, הרי שעל ידי מיגור אוכלוסיית החיידקים ניתן לטפל בכאבי הגב. בהתאם לכך, פיילונפריטיס על תסמיניה השונים מטופלת באמצעות תרופות אנטיביוטיות המותאמות לסוג החיידק שגרם לזיהום. את סוג החיידק שגרם לזיהום ניתן לזהות על ידי ביצוע בדיקת תרבית שתן. במקרים בהם קיימת כמות לויקוציטים גבוהה מעל סף מסוים (leukocytosis) וחום גבוה, ייתכן מאוד כי קיים צורך לאשפז את החולה ולתת לו אנטיביוטיקה בעירוי ורידי.

במקרים שבהם לא נדרש אשפוז בדרך כלל ייעשה שימוש בלבופלוקסאצין וציפרופלוקסאצין. במקרים בהם נדרש אשפוז, בדרך כלל יהיה צורך לתת גם עירוי נוזלים להחזרת הנוזלים ולמניעת התייבשות.  

המרכז לטיפול ואבחון דלקת בדרכי השתן

המרכז לטיפול ואבחון דלקת בדרכי השתן מתמחה במתן מידע בתחום טיפול ואבחון דלקת בדרכי השתן, כל מה שרציתם לדעת על טיפול ואבחון דלקת בדרכי השתן. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.

אז מה היה לנו בכתבה:

072-3972332
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!